خبر خوب برای خوزستان! تولید گیاهان خاص برای کنترل ریزگردها

faateme1366
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با اشاره به انجام طرح‌های تحقیقاتی در زمینه ریزگردها و آلودگی آب، خاک و هوا در این دانشگاه، گفت: تولید گیاهان مقاوم به شوری و خشکی در راستای کنترل ریزگردها از جمله فعالیت‌های در حال انجام است.

دکتر بیژن خلیلی‌مقدم در خصوص فعالیت‌های تحقیقاتی این دانشکده اظهار کرد: طرح‌هایی در خصوص کنترل ریزگردها در دانشگاه در حال انجام است اما به‌دلیل آن‌که این پدیده بسیار بزرگ و ناشی از تغییر اقلیم است با چند پروژه نمی‌توان همه ابعاد آن را شناسایی و کنترل کرد. به هر حال راهکارهایی برای کاهش اثرات آن وجود دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های در حال اجرا در این زمینه، گفت: تولید گیاهان مقاوم به شوری و خشکی مانند برنج مقاوم به خشکی، طراحی فرآیندهایی برای تولید سوخت زیستی از گیاهان زراعی و پاک‌سازی آلودگی‌های نفتی با روش بیولوژیکی از مهم‌ترین تحقیقات در حال انجام است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان همچنین در خصوص چالش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: ابتدا باید بخش صنعت نیازهای خود را مشخص و در قالب طرح پژوهشی به دانشگاه‌ها ارایه کند که دانشگاه بتواند در خصوص این طرح‌ها فعالیت داشته باشد.

خلیلی‌مقدم ادامه داد: مشکلی که اکنون وجود دارد این است که نیاز صنعت به‌صورت واضح و مشخص برای دانشگاه‌ها جمع‌آوری و تهیه نشده است. اگر این کار انجام شود هر دانشگاهی می‌تواند در قالب پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی در راستای برطرف‌کردن این نیازها تلاش کند و نتیجه مطلوب دو طرفه حاصل شود.

وی با اشاره به طرح‌ کشاورزی موسوم به 550 هزار هکتاری و توسعه نیشکر در استان، گفت: قابلیت تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه رامین خوزستان برای ایفای نقش در این طرح‌ها وجود دارد و تاکنون کارهای بسیاری انجام شده و ‌فعالیت‌های مشترکی در زمینه‌های مختلف نیز برقرار است اما هنوز همکاری‌های جدی در خصوص طرح 550 هزار هکتاری شکل نگرفته است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با برشمردن ظرفیت‌های موجود در این دانشکده، عنوان کرد: در دانشکده کشاورزی 6 گروه آموزش پژوهشی با 21 رشته وجود دارد که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری فعالیت می‌کنند؛ همچنین 36 عضو هیئت‌علمی در دانشکده در حال فعالیت هستند.

خلیلی‌مقدم تصریح کرد: وجود 6 آزمایشگاه مجهز، سه مجتمع گلخانه، مرکز تحقیقات کشت بافت و 350 هکتار مزرعه جهت فعالیت‌های آموزشی‌ و پژوهشی از دیگر ظرفیت‌ها و امکانات این دانشکده است.

وی در پایان بیوتکنولوژی و اصلاح گیاهان زراعی و باغی، فضای سبز و گیاهان زینتی، علوم خاک، گیاه‌پزشکی و بیماری‌های گیاهی، گیاهان دارویی و علوم باغبانی و زراعت را از جمله زمینه‌های آموزشی و تحقیقاتی در دانشکده کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان عنوان کرد

منبع: ایسنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ