بواسیر؛ مشکلی که درمانش همیشه به خاطر خجالت به تعویق می افتد!

jalalvand
اگر رگ های وریدی ای که در مجرای مقعدی قرار دارند و به کنترل مدفوع کمک می کنند، متسع شوند، بواسیر یا هموروئید به وجود می آید. در واقع، بواسیر نشان دهنده وضعیت آناتومیک طبیعی است و در تمامی بزرگسالان روی می دهد و تنها زمانی که این بواسیرها بزرگ و علامتدار شوند، نیاز به درمان پیدا می کنند.

به طور کلی هموروئیدها یا بواسیر به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می شوند. هموروئیدهای داخلی شبکه ای از سیاه رگ های هموروئید فوقانی در بالای محل اتصال مخاط و پوست هستند و توسط مخاط پوشیده شده اند.

هموروئیدها به دلایل زیادی علامت دار می شوند که شایع ترین علت آن زور زدن در وضعیت چمباتمه و هنگام دفع مدفوع است. از عوامل مهم دیگری که موجب ایجاد هموروئیدهای علامت دار می شوند، عبارتنداز: مصرف کردن میزان کمی از فیبرها در رژیم های غذایی، حاملگی، چاقی، یبوست مزمن.

بواسیر چه علائمی دارد؟

هموروئیدهای داخلی با درد شدید همراه نیستند، ولی خون ریزی اولین علت آنهاست. خون روشن و مخلوط شده با مدفوع به صورت رگه های خون در لباس های زیر تا مقادیر فراوان دیده می شود. احساس درد و ناراحتی تنها زمانی روی می دهد که لخته خون گسترده همراه با تورم و التهاب بروز کرده باشد. هموروئیدهای خارجی با درد همراه هستند و ممکن است مخصوصا در صورتی که دارای لخته خون شده باشند، قابل مشاهده باشند. در معاینه مقعد و انتهای روده با انگشت، معمولا هموروئیدهای داخلی قابل لمس و حساس نیستند.

بواسیر را چطور درمان کنیم؟

درمان این بیماران براساس تقسیم بندی زیر انجام می شود:

هموروئید داخلی درجه یک: در هنگام اجابت مزاج موجب خون ریزی قرمز روشن و بدون درد می شود. در این مرحله بیرون زدگی وجود ندارد.

هموروئید داخلی درجه دو: با کمی زور زدن از مقعد خارج می شود و خود به خود برمی گردد.

هموروئید داخلی درجه سه: با زور زدن خارج می شود، ولی پس از اجابت مزاج باید با دست برگردانده شود.

هموروئید داخلی درجه چهار: به طور ثابت از مقعدخارج است. براساس تقسیمات فوق، اغلب بیمارانی که به درجات ابتدایی (درجه اول و دوم) هموروئید مبتلا هستند با افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها (فیبر) در رژیم غذایی و همچنین افزایش مصرف آب درمان می شوند. عوامل جاذب آب به دفع مدفوع کمک مو نیاز به زور زدن را برطرف می کند. قابل ذکر است اثر درمانی شناخته شده ای برای شیاف ها و پمادهای مقعدی وجود ندارد و فقط موجب بی حسی و انقباض می شود.

در مورد هموروئیدهای داخلی ای که تورم و بیرون زدگی پیدا کرده اند، جا انداختن آن به آرامی و سپس استراحت در بستر و کمپرس منقبض کننده های موضعی و همچنین نشستن در آب ولرم متمایل به گرم سبب کاهش تورم و علائم بیمار می شود. بریدن و برداشتن هموروئید به روش جراحی برای بیمارانی انجام می شود که علائم مزمن و بیرون زدگی درجه سه یا چهار دارند.

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: لطفا مزاج‌تان را نرم کنید!

چرا نباید خونریزی‌ مقعدی را نادیده بگیرید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ