ژنتیک چه نقشی در سرطان پستان دارد؟

jalalvand
سرطان سینه از آن دست بیماری هایی است که مرد و زن نمی شناسد. بله درست خواندید مردها هم به سرطان سینه مبتلا می شوند و متاسفانه به این موضوع اصلا توجهی ندارند!درست مهمترین عامل ابتلا به سرطان پستان میزان ترشح استروژن است اما این موضوع آقایان را از این امر جدا نمی کند. در این مطلب دکتر وحیدرضا یاسائی- رئیس مرکز تحقیقات ژنومیک و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توضیحات خوبی را ارائه داده است.

اگر چه عوامل متعددی در افزایش احتمال بروز این بیماری نقش دارند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش میزان ترشح استروژن در فرد ( آغاز دوره قاعدگی زودتر از موعد و یا یائسگی دیرهنگام ).

2. بچه دار شدن در سنین بالا و یا تعداد فرزند کم

3. خانواده هایی که سابقه بروز سرطان های پستان در آنها بیش از یک یا دو نفر است.

4. بروز سابقه سرطان پستان مرد در یک خانواده

5. بروز سرطان پستان و تخمدان تواماً در یک فرد

6. بروز سرطان پستان در سنین زیر 40 سال

7. دارا بودن ژنهای معیوب BRCA1/2

سرطان پستان ارثی زمانی رخ می دهد که فرد ژن های معیوب و مستعد کننده سرطان پستان را از یکی از والدین ( پدر یا مادر ) به ارث برده باشد.

اما بیش از 90 تا 95 درصد سرطان های پستان نوع تک گیر ( اسپورادیک ) می باشد و اعضای دیگر خانواده درگیر نیستند و معمولا سرطان بعد از سن 55 سالگی رخ می دهد.

چه موقع و چطور بفهمیم که به سرطان سینه مبتلا شده ایم؟

در خصوص زمان مراجعه به پزشک می توان گفت: چون سرطان یک فرآیند طولانی می باشد یعنی از زمانی که یک سلول از حالت طبیعی و فیزیولوژیک خود خارج می شود و تا وقتی که به علامت می رسد شاید حدود 10 سال طول بکشد. لذا در خصوص اینکه افراد در چه زمانی به پزشک مراجعه کنند می توان گفت خانم ها از زمانی که عادات ماهیانه آنها آغاز می شود باید جلوی آینه تمام سینه و زیربغل خود را ببینند و به تغییرات بدن خود حساس باشند.

اگر عدم تقارن در پستانها دیدند و یا اگر توده ای را لمس کردند و یا اگر پوست پستان به نظرشان چروکیده آمد، اگر نوک پستان به طرف داخل چرخش پیدا کرد، اگر زیر بغلشان دردناک شد، اگر پستان گرم و متورم و قرمز شد، اگر درد یا التهابی در نواحی متصل به پستان یعنی در جناق سینه بالای ترقوه و یا زیر بغل حس کردند حتما به پزشک خود مراجعه کنند.

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: اگر از سرطان سینه می ترسید، رژیم غذایی خود را تغییر دهید

برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ