برای سیستم قلبی- عروقی پس از زایمان چه اتفاقاتی می افتد؟

jalalvand
دوران بارداری زمان بسیار مهمی برای زوجینی است که منتظر فرزند در راه خود هستند و می خواهند پدر و مادر شوند.پس بعد از این دوران وضایفی آن ها چند برابر می شود اما شرایط مادر خیلی متفاوت است و باید همسر گرامی اش بیشتر هوای او را داشته باشد! برای اینکه بدانید در این شرایط چه کارهایی باید انجام دهید مطلب زیر را بخوانید.

حاملگی طبیعی با افزایش آب میان بافتی همراه است که به صورت ورم نمود می یابد و ظرف چندهفته اول پس از زایمان به مرور کاهش می یابد. همچنین، خون از دست رفته حین زایمان که معمولا در نوع زایمان سزاربین بیش از زایمان طبیعی است، به صورت کم خونی، همراه با تپش قلب مختصر بروز یافته که با رژیم پرپروتئین و مصرف قرص آهن تا حداقل 3 ماه پس از تصحیح ذخیره آهن خون جبران می شود.

حدود 5 تا 6 کیلوگرم کاهش وزن بلافاصله پس از زایمان در اثر تخلیه رحم و خون ریزی اتفاق می افتد اما حدود 6 ماه طول می کشد تا فرد به حدود وزن قبل از حاملگی خود بازگردد.

مواردی که پس از زایمان همراهی شوهر را می خواهد

دلتنگی، خستگی، بی خوابی، اضطراب و افسردگی پس از زایمان نسبتا شایع است که این موارد معمولا خفیف بوده و با انتظار و اطمینان بخشی و کمک اطرافیان به مادر بهبود می یابد. درصورت مداومت افسردگی بیش از ده روز یا تشدید آن و یا سابقه اختلال روانی، بررسی توسط پزشک ضروری است.

مشکلاتی نظیر کمردرد خفیف، بواسیر، سردرد، یبوست و… در این دوره به مرور با تغذیه صحیح و ورزش کاهش می یابد.

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: علل و درمان خونریزی پس از زایمان

سزارین نه؛ زایمان طبیعی آری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ