تب در نوزادان 6ماهه تا 5 ساله مساوی تشنج!

jalalvand
تب یکی از مواردی است که همه مادران باید در مواجهه با آن توجه زیادی داشته باشند چون تب در بچه های بین شش ماه تا پنج سال، می تواند باعث بروز حمله ای شود که به نام تشنج ناشی از تب معروف است.

این تشنجات در بعضی از خانواده ها شایع است و معمولاً در اولین ساعات بروز بیماری تب دار اتفاق می افتد. برای چند لحظه کودک حالتی « غیر عادی » به خود می گیرد، بعد بدنش سخت و سفت می شود، حالت انقباضی به خود می گیرد و چشمانش به یک سو منحرف می شوند.

برای مدت کوتاهی دچار بی توجهی می شود و در طول حمله تشنج، بدنش به رنگ تیره در می آید. یک تشنج کامل معمولاً کمتر از یک دقیقه طول می کشد و ممکن است بعد از چند ثانیه خاتمه یابد، اما برای والدینی که دچار وحشت شده اند به اندازۀ یک عمر طولانی می شود. اگرچه ناشایع است ولی ممکن است تشنج تا پانزده دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

باید بدانید که تشنج ناشی از تب تقریباً همیشه بدون خطر است و موجب ایجاد آسیب به مغز، سامانه عصبی، فلج، عقب ماندگی ذهنی یا مرگ نمی شود ولی این موضوع نباید مراجعه هر چه زودتر به متخصص اطفال را منتفی کند.

در صورتی که کودک هم زمان دچار مشکل تنفسی شود یا تشنجش ظرف پانزده دقیقه متوقف نشود، باید هر چه زودتر با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: آنچه باید در مورد تب کودکان بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ