صفرا؛ عامل سرماخوردگی؟!

jalalvand
سرماخوردگی بیماری است که جان افراد را تهدید نمی‌کند و به راحتی قابل درمان است ولی ابتلا به آن خالی از دردسر نیست به همین دلیل خیلی‌ها برای خلاص شدن از آن حاضرند هر نوع قرص و شربتی را بخورند. «دکتر سعید صانعی » پزشک و مشاور درمان‌های گیاهی و طب سنتی درباره ارتباط مزاج های مختلف و مقدار سرما خوردگی آشنا می کند!

دلیل ابتلا به سرماخوردگی از دیدگاه طب­سنتی، نسبت به طب جدید کمی متفاوت است. متخصصین طب­سنتی معمولا دلایل ابتلا به سرماخوردگی را به دو گروه دسته بندی می‌کنند.

چنانچه سرماخوردگی همراه با آبریزش و گرفتگی بینی باشد به آن زکام می‌گویند و اگر سرماخوردگی همراه با ترشحات پشت حلق و سرفه باشد، به آن نزله(سرما‌خوردگی شدید) گفته می‌شود.

وقتی ترشحات داخل سینوس نمی‌توانند خارج شوند سرماخوردگی می‌تواند به وجود بیاید.زکام می‌تواند به دو صورت ویروسی یا آلرژیک به وجود بیاید به عبارت روشن­تر اینکه گاهی آلر‍ژی با سرماخوردگی همراه می‌شود، همچنین افرادی که مبتلا به آلرژی هستند بیش از سایرین مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند.

اگر آلر‍ژی در بدن فرد ایجاد شود با علائمی چون خارش ، آبریزش بینی ، سوزش چشم‌ها، خارش حلق و گلو همراه است. زکام و آلر‍ژی علائمی شبیه به هم دارند ولی نشانه ابتلا به زکام ویروسی، تب می‌تواند باشد که در آلرژی دیده نمی‌شود.

شاید خیلی از افراد تصور کنند که تنها فصل بهار افراد را مستعد آلرژی می‌کند در حالی‌که فصل پاییز نیز می‌تواند به دلیل افزایش گرد و غبار، افراد را دچار آلر‍ژی کند.برای درمان زکام باید آلر‍ژی نیز مورد توجه قرار بگیرد. آلر‍ژی معمولا به دلیل وجود صفرای رقیق در بدن به وجود می‌آید.  

صفرای رقیق سبک است و به سمت مخاط بینی و قسمت بالای بدن حرکت می‌کند و باعث ایجاد تورم به وی‍ژه در ناحیه بینی می‌شود. صفرای رقیق علاوه بر آلر‍ژی می‌تواند افراد را به زکام و نزله نیز مبتلا کند.

وقتی این تغییرات در بدن به وجود می‌آید و صفرا رقیق می‌شود و ایجاد تورم می‌کند، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند فرد را به سرماخوردگی(زکام یا نزله) دچار کنند. کنترل صفرا در درمان می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند. افراد صفراوی معمولا بیش از سایر افراد با مزاج‌های دیگر مستعد ابتلا به آلر‍ژی، زکام یا نزله هستند.

البته افراد با مزاج بلغمی نیز، به دلیل بالا بودن رطوبت در بدن می‌توانند به سرماخوردگی دچار شوند.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط:  با سشوار خود می توانید ویروس ها را بکشید!

درمان سرماخوردگی فوری در یک روز…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ