با حذف نان از رژیم غذایی‌ چه بلایی سر خودتان می‌آورید؟

مهرناز زاوه
امروزه، گرایش به خوردن غذاهای کم کربوهیدرات رو به افزایش است. اگر می‌خواهید خوردن غلات تصفیه شده، غلات کامل یا کربوهیدرات را کنار بگذارید، باید بدانید که با تغییرات متفاوتی مواجه خواهید شد.

امروزه، گرایش به خوردن غذاهای کم کربوهیدرات رو به افزایش است. در نتیجه، نان کنار گذاشته می‌شود. افرادی که رژیم دارند، دائما به این می‌اندیشند که خوردن غذاهای کم کربوهیدرات چه تاثیری بر روی آنها دارد. اما تمام خوراکی‌ها مثل هم نیستند. بنابراین، اگر می‌خواهید خوردن غلات تصفیه شده، غلات کامل یا کربوهیدرات را کنار بگذارید، باید بدانید که با تغییرات متفاوتی مواجه خواهید شد. در ادامه، شما را با پیامدهای ناشی از کنار گذاشتن نان از وعده‌های غذایی آشنا می‌سازیم:
۱. آب بدن‌تان را کم می‌کنید
وقتی میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهید، اولین چیزی که متوجه آن می‌شوید این است که به سرعت وزن کم می‌کنید. اما این چربی‌ها نیستند که از بین می‌روند؛ در واقع، آب مازاد بدن کم می‌شود. کربوهیدرات در بدن به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود. هر گرم کربوهیدرات در آب بدن به سه تا چهار برابر وزن اصلی‌اش می‌رسد. بنابراین، به محض اینکه مصرف کربوهیدرات را کاهش داده و ذخایر گلیکوژن را مورد استفاده قرار دهید، سریعا وزن کم می‌کنید.
۲. به دلیل مصرف کمتر کربوهیدرات، آنفلوآنزا می‌گیرید
کربوهیدرات منبع اصلی انرژی مغز است. بنابراین، وقتی مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهید، عملکرد مغز تضعیف می‌شود، به خصوص اگر ذخایر گلیکوژن کاهش یافته و بدن خالی شود. در نهایت، وقتی بدن از گلیکوژن خالی شود، چربی‌ها تجزیه شده و کتون تولید می‌کنند. این امر باعث ایجاد بوی بد دهان، خشکی دهان، خستگی، ضعف، سرگیجه، بی‌خوابی، تهوع و عملکرد ضعیف مغز می‌شود. در واقع، شما احساس می‌کنید سرما خورده‌اید. اما بدن با کاهش میزان کتون سازگاری پیدا می‌کند، بنابراین احساس خیلی بدی نخواهید داشت. با این حال، کتون منبع خوبی برای تامین انرژی بدن نیست.
۳. میل شما به غذا کاهش می‌یابد
کربوهیدرات‌های تصفیه شده سطح قند خون شما را به حداکثر می‌رسانند. تحقیقات اخیر در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می‌دهد که مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده، مراکز اعتیاد در مغز را فعال کرده و باعث افزایش میل به غذا خوردن می‌شود. با این حال، دل بستن به غلات سبوس‌دار سرشار از فیبر، کمک می‌کند که سطح قند خون شما در حد عادی بماند و همچنین از کاهش میل به غذا جلوگیری می‌کند.
۴. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت بالا و پایین می‌رود
خوراکی‌هایی که آنها را کنار می‌گذارید، تاثیرات مختلفی دارند. به عنوان مثال، مطالعه سال ۲۰۱۴ که در مجله پلاس وان منتشر شده است، نشان می‌دهد که مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده، سطح اسیدهای چرب بدن را بالا برده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. در عین حال، انجمن قلب آمریکا معتقد است که مصرف غلات کامل سطح کلسترول خون را تعدیل کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، چاقی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.
۵. سطح انرژی بدن افت پیدا می‌کند
غلات سبوس‌دار، منبع آهن، منیزیم و ویتامین B هستند که همگی آنها نقش بسزایی در حفظ سطح انرژی حیاتی بدن دارند. بسیاری از افراد کمبود منیزیم دارند. به علاوه، از آنجایی که کربوهیدرات منبع انرژی بدن است، سلول‌های بدن با تحلیل رفتن منبع انرژی، تضعیف می‌شوند.
۶. دفع نمی‌کنید
مصرف غلات نقش موثری در دریافت فیبر دارد؛ با توجه به مطالعه اخیر، مشخص شده است که ۹۲ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده به اندازه کافی غلات نمی‌خورند. فیبر، نه تنها به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند، بلکه خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های مزمن را نیز کاهش می‌دهد.
۷. دمدمی مزاج می‌شوید
مصرف کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده، باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شود. بنابراین، وقتی مصرف کربوهیدرات‌های سالم مانند غلات سبوس‌دار را کنار می‌گذارید، سلامت روحی و روانی شما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
۸. تمرینات ورزشی‌تان تحت تاثیر قرار می‌گیرند
کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن هستند و کمک می‌کنند که به ورزش‌های استقامتی و قدرتی بپردازید. بنابراین، قطع مصرف کربوهیدرات موجب کاهش انرژی بدن می‌شود. به علاوه، کاهش سطح کربوهیدرات‌های ذخیره شده در بدن باعث می‌شود که قدرت و نیروی کمتری در بدن باقی بماند. در این شرایط، نمی‌توانید تمرینات خود را به شکل صحیح ادامه دهید.
منبع: eatclean

نان لواش برای دانش آموزان ممنوع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ