۱۲ میوه و سبزی که تا چند ماه سالم می‌مانند-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا می‌دانید بیشترین هدر رفت مواد غذایی متعلق به کدام دسته است؟ تولیدات تازه. تنها ۴۸ درصد از مواد غذایی تولید شده خورده می‌شود و باقی آن هدر می‌رود.

آیا عادت دارید پول‌تان را برای خرید چیزهای بی‌دوام دور بریزید؟ احتمالا خیر. با این حال، بسیاری از افراد به طور معمول پول‌شان را صرف خرید مواد غذایی بی‌دوام می‌کنند. به گزارش سازمان حفاظت از منابع طبیعی، ۴۰ درصد از مواد غذایی تولید شده در ایالات متحده پس از فروش به هدر می‌رود. اگر بتوانیم یک‌سوم از مقدار هدر رفت مواد غذایی را کاهش دهیم، می‌توانیم به تمام افراد گرسنه در کشور غذا بدهیم. 
آیا می‌دانید بیشترین هدر رفت مواد غذایی متعلق به کدام دسته است؟ تولیدات تازه. تنها ۴۸ درصد از مواد غذایی تولید شده خورده می‌شود و باقی آن هدر می‌رود. به گزارش سازمان ملل متحد، فروشگاه‌های مواد غذایی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، فرصت هایی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند که آنها را به خرید مواد بیشتر از آنچه نیاز دارند، تشویق می‌کنند.
تنها راه حل این مشکل این است که محصولات تازه کمتری بخرید یا در حین خرید، هوشمندانه‌تر عمل کنید. مثلا می‌توانید به جای خریدن اسفناج که قبل از آنکه به خانه برسید پژمرده می‌شود، کلم بخرید که تا چند هفته در یخچال تازه می‌ماند. یا اینکه به جای خرید انگور و کیوی و سایر میوه‌های حساس که در طول روز پوسیده می‌شوند، سیب بخرید که چندین هفته دوام دارد. در ادامه، فهرستی از ۱۲ میوه و سبزی ارائه کرده‌ایم که تا چندین ماه در یخچال خانه شما دوام می‌آورند. از این رو، می‌توانید با کاهش مقدار هدر رفت مواد غذایی، همیشه میوه و سبزیجات تازه در دسترس داشته باشید.
سیب
سیب باید در دمای ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود؛ کافی است دما ۱۰ درجه گرم‌تر باشد تا سیب به سرعت پخته شود. اگر می‌خواهید سیب تا چندین هفته دوام بیاورد، می‌بایست آن را در یک کیسه پلاستیکی و به دور از سبزیجات در یخچال نگهداری کنید. چون گاز اتیلنی که از سبزیجات منتشر می‌شود، باعث رسیدن سریع‌تر میوه‌ها می‌شود. در ضمن بهتر است سیب‌هایی را که زیادی رسیده‌اند یا فاسد شده‌اند از بقیه جدا کنید. چون این سیب‌ها می‌توانند تمام محتوای سبد میوه شما را فاسد کنند. 
نکته: بهتر است اول سیب‌های بزرگ را بخورید، چون سریع‌تر می‌رسند و پخته می‌شوند.
چغندر
چغندر بین ۲ تا ۴ ماه در یخچال و فریزر دوام می‌آورد. قبل از بسته‌بندی، قسمت‌های سبز چغندر را جدا کنید و بعد آنها را در یک کیسه پلاستیکی سوراخ‌دار در یخچال بگذارید.
کلم
کلم تازه بهترین طعم را دارد؛ اما می‌توان آن را تا ۲ ماه درون یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد. شما می‌توانید از کلم در کنار کاهو و سایر سبزیجات برگ‌دار در تهیه سالاد استفاده کنید. بیشتر سبزیجات سالادی به دلیل محتوای آب شان زود پژمرده می‌شوند. در ضمن بهتر است کلم را بدون برش و خرد کردن درون یخچال قرار دهید. زیرا باعث خراب شدن طعم و مزه آن خواهید شد.
هویج
رمز نگهداری از هویج این است که آن را خشک نگه دارید، چون رطوبت زیادی دارد و سریع پوسیده می‌شود. اگر هویج را در کیسه‌های پلاستیکی نگه می‌دارید، یک دستمال کاغذی در کیسه بگذارید تا رطوبت کیسه را جذب خود کند. با این کار می‌توانید آنها را چند هفته یا حتی چند ماه تازه نگه دارید.
کرفس
کرفس از جمله سبزیجات ریشه‌داری است که در اکثر فروشگاه‌های محصولات کشاورزی عرضه می‌شود؛ این سبزی عطر و طعم ملایمی دارد. کرفس عاشق رطوبت است، از این رو آن را در یک پلاستیکی و در قفسه‌ای مجزا در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. اگر کرفس در شرایط بهینه نگهداری شود، تا چندین هفته در یخچال دوام می‌آورد.
منبع:‌ eatclean

سبزیجات سرخ شده به یک شرط بهتر از سبزیجات پخته‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ