هر آنچه باید درباره مشکلات تیروئید و درمان آن بدانید-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا هر روز بیشتر از روز قبل احساس خستگی می‌کنید؟ در تمرکز و فعالیت‌های مغزی خود با مشکل رو به رو شده‌اید؟ افزایش وزن، احساس لرزش یا ریزش مو دارید؟ غده تیروئید، در تمامی این عوارض می‌تواند نقش داشته باشد.

آیا هر روز بیشتر از روز قبل احساس خستگی می‌کنید؟ در تمرکز و فعالیت‌های مغزی خود با مشکل رو به رو شده‌اید؟ افزایش وزن، احساس لرزش یا ریزش مو دارید؟ از عوارضی مانند بی‌قراری، تعرق زیاد بدن و اضطراب رنج می‌برید؟ غده تیروئید، در تمامی این عوارض می‌تواند نقش داشته باشد. این غده، تنظیم کننده تمامی بخش‌های بدن است و گاهی اوقات دچار اختلال می‌شود؛ درمان مناسب و به موقع منجر به بهبود وضعیت بدن و جلوگیری از مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر می‌شود.
تیروئید چیست؟
تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل در اطراف گردن است که با ترشح هورمون‌هایی برای کنترل سرعت متابولیسم بدن، انرژی را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند. بیماری تیروئید، می‌تواند با تغییر در میزان ترشح هورمون‌ها، باعث کاهش یا افزایش سوخت و ساز بدن شود. زمانی که میزان هورمون‌ها به شدت کاهش یا افزایش یابد، علائم و مشکلات متفاوتی در بدن ایجاد می‌کند.
علائم
افزایش یا کاهش وزن
تغییر بی‌دلیل وزن بدن، شایع‌ترین نشانه بدکاری غده تیروئید است. افزایش وزن بدن، به دلیل کاهش میزان ترشح هورمون‌ها است که به این وضعیت کم کاری تیروئید می‌گویند. در مقابل اگر تیروئید بیش از حد نیاز بدن، هورمون ترشح کند، باعث کاهش وزن شده و به این حالت پرکاری تیروئید گفته می‌شود.
ورم در اطراف گردن
ورم و بزرگ شدن گردن، بیانگر کارکرد نادرست غده تیروئید است. پرکاری و کم کاری تیروئید منجر به بیماری گواتر می‌شود. گاهی تورم اطراف گردن، ناشی از سرطان تیروئید یا ایجاد غدد سرطانی یا توده‌هایی است که داخل غده تیروئید رشد می‌کنند و ربطی به عملکرد خود تیروئید ندارند.
تپش قلب یا تغییر ضربان قلب
هورمون‌های تیروئید بر تمام اعضای بدن، حتی بر سرعت تپش قلب اثر می‌گذارند. کسانی که دچار کم کاری تیروئید می‌شوند، متوجه کاهش ضربان قلب خود می‌شوند. در مقابل، پرکاری تیروئید منجر به افزایش ضربان قلب می‌شود؛ همچنین فشار خون را بالا برده و فرد احساس تپش قلب می‌کند.
تغییر در سطح انرژی و روحیات 
اختلال در عملکرد تیروئید، به شکل قابل توجهی سطح توانایی و روحیات فرد را تغییر می‌دهد. با کم کاری تیروئید فرد احساس کسالت، خستگی و افسردگی می‌کند. با پرکاری تیروئید علائمی مثل اضطراب، مشکلات خواب، بی‌قراری و تحریک‌پذیری در فرد ظاهر می‌شوند.
ریزش مو
ریزش مو نشانه دیگری از عدم تعادل هورمون‌های تیروئید در بدن است. هم پرکاری و هم کم کاری تیروئید منجر به ریزش مو می‌شوند. در اکثر مواقع با درمان اختلالات هورمونی، موهای بیمار دوباره رشد می‌کنند.
احساس سرما یا گرمای بیش از حد
این بیماری، توانایی بدن در تنظیم دما را مختل می‌کند. افرادی که کم کاری تیروئید دارند، بیش از حد احساس سرما می‌کنند و افرادی که پر کاری تیروئید دارند، احساس گرما و تعرق بیش از حد می‌کنند.
سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:
خشکی پوست و شکنندگی ناخن‌ها
احساس کرختی و سوزن سوزن شدن دست‌ها
یبوست
قاعدگی نامنظم
سایر علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:
ضعف عضلانی و لرزش دست
مشکلات بینایی
اسهال
قاعدگی نامنظم
یائسگی یا اختلال تیروئید؟
از آنجایی که اختلال تیروئید می‌تواند منجر به نامنظم شدن دوره قاعدگی در خانم‌ها شود، علائم این بیماری بعضا با شروع دوره یائسگی اشتباه گرفته می‌شود. با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توان علت بروز این بی‌نظمی را به راحتی تشخیص داد.
چه کسانی باید آزمایش شوند؟
اگر فکر می‌کنید مشکل تیروئید دارید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. افرادی که احتمال ریسک بالاتری دارند، باید هر چند وقت یک بار آزمایش دهند. کم کاری تیروئید بیشتر در زنان بالای ۶۰ سال شایع است. اما پرکاری تیروئید هم در زنان و هم در مردان بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد. سابقه خانوادگی بیماری، شانس ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.
آزمایش تورم گردن
شما می‌توانید با ارزیابی دقیق گردن خود در آینه هرگونه بزرگ شدن غده تیروئید را تشخیص دهید و به موقع به پزشک مراجعه کنید. برای این آزمایش باید سرتان را به عقب و رو بالا نگه دارید. یک لیوان آب بنوشید و زمانی که آب را فرو می‌دهید، ورم را در زیر سیب آدم و بالای استخوان ترقوه بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه ورم و برآمدگی فورا به پزشک مراجعه کنید.
منبع: webmd

تاثیر گردو در درمان گواتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ