هر آنچه باید درباره مشکلات تیروئید و درمان آن بدانید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
در صورتی که کم کاری تیروئید به موقع درمان نشود، می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شده و احتمال بروز سکته مغزی و حمله قلبی را بالا ببرد.

در صورتی که پزشک به تیروئید شما مشکوک بود، با انجام یک آزمایش ساده خون می‌تواند به یقین برسد. در این آزمایش، میزان هورمون محرک تیروئید (TSH) سنجیده می‌شود.TSH  یکی از اصلی‌ترین هورمون‌هایی است که عملکرد غده تیروئید را تنظیم می‌کند. اگر میزان TSH بالا بود، معمولا به این معنی است که غده تیروئید شما کم کار است و اگر میزان TSH پایین بود، یعنی غده تیروئید شما پر کار است. البته پزشکان با انجام این آزمایش، سایر هورمون‌های تیروئید را نیز بررسی می‌کنند. گاهی از عکس‌برداری و نمونه‌گیری از غده تیروئید نیز کمک گرفته می‌شود.
بیماری هاشیموتو
شایع‌ترین علت شیوع کم کاری تیروئید، بیماری هاشیموتو است. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند و باعث آسیب دیدن آن و در نتیجه عدم ترشح هورمون به میزان کافی می‌شود. این بیماری به شکل وراثتی در خانواده‌ها مشاهده می‌شود.
سایر علل کم کاری تیروئید
گاهی کم کاری تیروئید به علت ترشحات غده هیپوفیز در مغز رخ می‌دهد. این غده تولیدکننده هورمون محرک تیروئید است که آن را به کار وا می‌دارد. اگر به هر دلیلی هیپوفیز به میزان کافی TSH ترشح نکند، سطح هورمون‌های تیروئید افت می‌کند.
سندروم گریوز
یکی دیگر از علل اصلی پرکاری تیروئید، سندروم گریوز است. این سندرم یک اختلال خود ایمنی است، یعنی سیستم ایمنی بدن علیه سلول‌‌ها و بافت‌های غده تیروئید عمل کرده، به آنها حمله می‌کند و باعث ترشح بیش از حد هورمون‌های تیروئید می‌شود. از اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری ورم عضلات چشم و بافت‌های آن است. پرکاری تیروئید می‌تواند نتیجه ترشحات نودول‌های تیروئید باشد. این نودول‌ها داخل غده تیروئید رشد می‌کنند و گاهی هورمون‌های تیروئید را ترشح می‌کنند. نودول‌های بزرگ می‌توانند منجر به گواتر شوند.
عوارض اختلالات تیروئید
در صورتی که کم کاری تیروئید به موقع درمان نشود، می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شده و احتمال بروز سکته مغزی و حمله قلبی را بالا ببرد. در موارد حاد، میزان بسیار کم هورمون تیروئید می‌تواند موجب از دست دادن هوشیاری شده و با کاهش دمای بدن، جان بیمار را به خطر بیاندازد. کم کاری تیروئید، در صورتی که به موقع درمان نشود، به مشکلات جدی قلبی و پوکی استخوان می‌انجامد.
درمان کم کاری تیروئید
اگر تشخیص داده شود که کم کاری تیروئید دارید، باید قرص‌های حاوی هورمون تیروئید بخورید که با استفاده از آنها معمولا بیمار در کمتر از چند هفته بهبود پیدا می‌کند. درمان بلندمدت باعث افزایش انرژی بدن، کاهش سطح کلسترول اضافی و کاهش تدریجی وزن می‌شود. افرادی که دچار این عارضه هستند معمولا باید تا آخر عمر از داروهای کنترل هورمون تیروئید استفاده کنند.
درمان پرکاری تیروئید
رایج‌ترین روش درمان پرکاری تیروئید، استفاده از داروهای ضدتیروئید است که هدف آنها کاهش سطح هورمون‌های ترشح شده توسط تیروئید است. این عارضه با مصرف دارو به تدریج برطرف می‌شود. اما برخی افراد می‌بایست دوره درمان طولانی‌تری را سپری کنند. داروهای دیگری نیز همزمان برای کاهش ضربان قلب و کاهش لرزش بدن تجویز می‌شوند. گزینه دیگر، استفاده از روش درمانی ید رادیواکتیو است که غده تیروئید را ظرف مدت ۶ تا ۱۸ هفته از بین می‌برد. در صورتی که به هر نحوی غده تیروئید از بین برود، بیمار می‌بایست مصرف قرص‌های تولیدکننده هورمون تیروئید را آغاز نماید.
درمان تیروئید از طریق جراحی
با بیرون آوردن غده تیروئید از طریق جراحی می‌توان پرکاری تیروئید را درمان کرد. اما تنها در صورتی از این روش استفاده می‌شود که داروهای ضدتیروئید موثر واقع نشود و یا گواتر بزرگ باشد. جراحی برای بیمارانی که در غده تیروئید خود نودول‌های کوچک دارند نیز پیشنهاد می‌شود. از زمانی که تیروئید از بدن خارج می‌شود، بیمار می‌بایست مکمل‌های روزانه هورمون تیروئید مصرف کند تا افت کارکرد تیروئید جبران شود.
سرطان تیروئید
سرطان تیروئید یک بیماری نادر است و نرخ مرگ و میر پایینی دارد. علائم اصلی این بیماری، شکل‌گیری یک توده یا تورم در اطراف گردن است. تنها ۵٪ از نودول‌های تیروئید سرطانی می‌شوند. هنگامی که سرطان تیروئید تشخیص داده می‌شود، اغلب از جراحی یا درمان به روش ید رادیواکتیو و یا در برخی موارد، از پرتودرمانی خارجی کمک گرفته می‌شود.
منبع: webmd

بذر کتان و گواتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ