کودکتان را همین حالا از اعتیاد به مواد مخدر نجات دهید!

jalalvand
بعضی از کودکان ما نقاط ضعفی دارند که باعث می شود اختلالات رفتاری پیدا کرده و در آینده ای نچندان دور دچار مشکلاتی اساسی در زندگی خود بشوند! پس بعد از شناسایی این مشکلات باید چه کاری کرد. برای این کار می توانید به نکات زیر توجه کنید.

نکته اول: این نقاط ضعف در بسیاری از کودکان و نوجوانان وجود دارد. پس اگر یک یا چند مورد از آنها را در فرزندان خود مشاهده می کنید، در قدم اول وحشت نکنید. اگرچه باید به این نکته اشاره کرد که اگر بیماری اعتیاد متاسفانه در جامعه ما بسیار شایع است، شاید بتوان دلیل اصلی آن را وجود گسترده این نقاط ضعف شایع دانست.

نکته دوم: بسیاری از این نقاط ضعف اصلاح پذیرند. قدم اول در اصلاح این نقاط ضعف شناسایی و سپس پذیرش وجود آنها در فرزندان است. قدم دوم یادگیری روش هایی است که با استفاده از آنها بتوان این مشکلات را اصلاح کرد. بهره گیری از متخصصان کارآزموده مانند روان شناسان و مشاوران خبره برای اصلاح پاره ای از این مشکلات، کاملا ضروری است.

نکته سوم: اصلاح بعضی از نقاط ضعف، ساده تر و بعضی دیگر، سخت تر و پیچیده تر است. بهتر است با بهره گیری از مشاوره های کارشناسان، کار را از نقاط ضعفی آغاز کرد که اصلاح آنها ساده تر و انجام پذیرتر است.

نکته چهارم: اصلاح این نقاط ضعف، عموما زمانبر و نیازمند صرف زمان و داشتن حوصله است. اگرچه نتیجه بخشی و تغییر این نقاط ضعف بعد از گذر زمان بسیار چشمگیر خواهد بود و شما را در ادامه مسیر تشویق خواهد کرد.

نکته پنجم: وجود این ویژگی ها، همیشه منفی نیستند. برای مثال خطرپذیری یا پاداش طلبی بالا می تواند در صورت ایجاد محیطی مناسب، زمینه های رشد و پیشرفت فرزندان را نیز فراهم آورد. به شرط آنکه بدانیم با اینگونه فرزندان چگونه رفتار کنیم.

وراثت و ویژگی های سرشتی بچه ها نیز تعیین کننده اند

هر کدام از فرزندان ما ویژگی های سرشتی منحصر به فردی دارند که عموما از ترکیبی از ویژگی های سرشتی نسل های قبل والدین و اجدادشان به آنها به ارث می رسد. این ویژگی ها به راحتی قابل تغییر نیستند. از جمله این ویژگی های سرشتی، میزان حساس بودن به اثرات مواد اعتیادآور است.

بعضی از افراد، استعداد ذاتی و زیستی بالاتری برای اعتیاد به مواد مختلف دارند. مثلا بعضی از انسان ها با چند بار تجربه سیگار به نیکوتین موجود در آن وابسته می شوند اما بعضی دیگر ممکن است با وجود چندبار تجربه، هرگز به این ماده وابسته نشوند. پژوهش ها نشان می دهد نزدیک به ۲۰ درصد انسان ها این ویژگی حساسیت ارثی به نیکوتین را با خود دارند.

پس می توان گفت اگر در خانواده ما سابقه بیماری اعتیاد وجود دارد باید با دقت بیشتری به فرزندان خود توجه کنیم. البته حضور یا عدم حضور این ویژگی های ارثی در مورد داروهای ضعیف تری مانند الکل و سیگار مهم تر و تعیین کننده تر است چرا که بالای ۹۰ درصد ما انسان ها، زمینه اولیه برای اعتیاد به مواد قوی مانند شیشه یا کراک را در ژن های خود به همراه داریم.

منبع: سایت مجله پزشکی مادر

لینک مرتبط: هرگز این جملات را به کودک نگویید!

علت گرایش به اعتیاد در طبقات مرفه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ