آیا فکر می کنید آشپزخانه شما تمیز است؟!

jalalvand
زمانیکه صحبت از منبع آلودگیهای آشپزخانه می شود به یاد اسفنج و سینک ظرفشویی می افتیم. غافل از اینکه در همین آشپزخانه لوازم دیگری هم هستند که حامل میکروبهایی مانند ای کولای و سالمونلا و کپکها و مخمرها هستند که می توانند باعث بیماریهای ناشی از موادغذایی و یا بدتر شوند!

جای تعجب نیست که 21 درصد از موارد بیماری ناشی از مواد غذایی به علت مواد غذایی مصرف شده در خانه های شخصی می باشد، در این مطلب چند نمونه از این لوازم را بررسی میکنیم.

محفظه چاقوها:

صادقانه بگویید آخرین باری که آنرا تمیز کردید کی بوده است؟!

چاقوها را از محفظه دربیاورید. محفظه را برگردانید و تکان دهید تا اگر چیزی داخل آن است خارج شود.( همچنین می توانید می توانید از هوای فشرده استفاده کنید، مانند یک پاک کننده صفحه کلید کامپیوتر)محفظه را داخل ظرف حاوی آب گرم وصابون قراردهید و شیارهای آنرا را با یک برس کوچک بشویید.

برای تمیزکردن بهتر شیارهای محفظه میتوانید آنرا به مدت یک دقیقه داخل مخلوطی از 3 لیتر آب و یک قاشق غذاخوری سفیدکننده خانگی قرار دهید و یا داخل شیارها این مخلوط را بریزید و سپس به طور کامل با آب شستشو دهید و آنرا وارونه قرار دهید تا خشک شود.

 برای جلوگیری از ایجاد میکروبهای شستشو، اجازه دهید که هم چاقوها و هم محفظه کاملا خشک شوند.

کشوی سبزیجات یخچال و کشوی گوشت فریزر

کشوی میوه ها جایگاه خوبی برای رشد سالمونلا، لیستریا، مخمرها و کپکها هستند و میتوانند میوه های تازه شما را آلوده کنند.همینطور کشوی گوشت در فریزر!

توصیه میکنیم ماهی یک بار کشوها را از یخچال و فریزر درآورده و آنها را با آب گرم و مواد شوینده بشویید.برای رفع بوی آن هم میتوانید از محلول یک تا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک لیتر آب استفاده کنید.

فراموش نکنید که کشوها کاملا خشک شوند سپس آنها را در یخچال یا فریزر قرار دهید.

مخلوط کن(بلندر)

اگر شما از روش توصیه شده کارخانه سازنده، برای نظافت دستگاه پیروی نمی کنید،ممکن است هربار باکتریها را با مواد غذایی مخلوط کنید!

دستگاه مخلوط کن را بعد از هربار استفاده به طور کامل جدا کنید.تیغه و واشر را هم فراموش نکنید. اجزا را با آب گرم و صابون بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند سپس آنها را در جای خود قرار دهید.

درب قوطی بازکن

اکثر اوقات از این وسیله استفاده می کنیم و از تمیزکردن آن غافل هستیم! هنگامی که شما یک قوطی را باز میکنید محتویات آن ممکن است داخل شیارهای درب قوطی باز کن برود.

شستن و تمیزکردن شیار آن بسیار مهم است. بعد از هربار استفاده انرا بشویید و خشک کنید.

ظروف نگهداری مواد غذایی با درپوشهای پلاستیکی

لابلای درز درپوشها گاهی مواد غذایی می ماند و میکروبهای آن هربار به غذاهای دیگر سرایت میکنند. هنگام شستن آنها دقت کنید که شیارها و درزها کاملا پاک شده باشند. میتوانید از یک برس برای شستن آن استفاده کنید.

منبع: ریدرزدایجست- مجله پزشکی مادر

لینک مرتبط: مطلب مرتبطی وجود ندارد، لینک به صفحه اصلی سایت الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ