باورهای غلط درباره اگزما-قسمت اول

مهرناز زاوه
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ درصد از افراد بزرگسال به اگزما مبتلا هستند. با این حال هنوز اطلاعات نادرست و غلطی درباره این بیماری وجود دارد.

اگر آلرژی دارید، کهیر می‌زنید یا در کل پوست خشک و حساسی دارید، احتمالا با بثورات قرمز و خشک اگزما هم آشنایی دارید. اگزما یک بیماری شایع پوستی است و بیش از ۱۰ نوع مختلف دارد. بثورات اگزما معمولا به رنگ قرمز، بخش‌های متورم و لکه‌هایی بر صورت و گردن، یا دست و پا بروز پیدا می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ درصد از افراد بزرگسال به آن مبتلا هستند. با این حال هنوز اطلاعات نادرست و غلطی درباره این بیماری وجود دارد. در اینجا به حقایق مهمی درباره این بیماری اشاره کرده و به این مسئله می‌پردازیم که چه کارهایی لازم است برای کنترل آن انجام دهید.
باور غلط: تمام اگزماهای پوستی مثل هم هستند
حقیقت: اگزما نوعی اصطلاح غالب برای پوستی است که قرمز٬ ملتهب و دچار خارش شده باشد. دکتر موتا گوهارا که متخصص پوست است درباره این بیماری می‌گوید: اگزمای پوستی انواع مختلفی دارد و در شرایطی که ممکن است همه‌شان به هم شبیه باشند٬ اما دقیقا مثل هم نیستند. آماس پوستی اتوپیک که نوعی اگزمای مزمن و موروثی است٬ یکی از شایع‌ترین انواع اگزما در بین کودکان محسوب می‌شود. حدود ۹۰ درصد از موارد مربوط به این نوع اگزما پیش از سن ۵ سالگی رخ می‌دهد و علائم آن با بالا رفتن سن از بین می‌رود. افراد نوجوان و بزرگسال بیشتر در معرض آماس پوستی تماسی قرار دارند که نوعی التهاب بوده و زمانی رخ می‌دهد که پوست فرد در تماس با مواد التهاب آور مانند صابون٬ مایع دستشویی٬ نرم کننده‌های پارچه و سایر مواد شیمیایی باشد. وجه مشترک بین تمام این نوع اگزماها این است که لایه سدّی محافظ پوست دچار آسیب می‌شود. وقتی که این اتفاق رخ می‌دهد٬ رطوبت بلافاصله تبخیر شده، پوست به راحتی حالت واکنش پذیر پیدا می‌کند و همین منجر به بروز خارش و کهیر روی پوست می‌شود.
باور غلط: این بیماری مسری است
حقیقت: مردم فکر می‌کنند هر نوع بیماری پوستی می‌تواند مسری باشد٬ خصوصا اگر شیوع پیدا کند. اما حقیقت این است که امکان انتقال اگزمای پوستی از فرد دیگری به شما وجود ندارد و به واسطه لمس کردن یا تماس با فرد مبتلا، دچار آن نمی‌شوید. اما باید گفت که اگر پوست کسی به خاطر نوعی باکتری مثل MRSA یا استافیلوکوکوس یا ویروسی نظیر تبخال دچار عفونت شود٬ این نوع عفونت مسری خواهد بود. و افرادی که دچار اگزمای پوستی می‌شوند احتمال بروز این نوع عفونت‌ها در آنها بیشتر است چرا که وجود نقص و کمبود در سدّ پوستی باعث ورود میکروب به داخل آن می‌شود. اگر دچار اگزمای پوستی شدید و متوجه تغییراتی نظیر افزایش میزان قرمزی آن٬ پوسته پوسته شدن یا تراوش مایعات از آن شدید٬ حتما با پزشکتان مشورت کنید.
باور غلط: اگزمای پوستی به دلیل استرس رخ می‌دهد
حقیقت: استرس منجر به بروز اگزمای پوستی نمی‌شود٬ اما می‌تواند آن را تشدید کند. در واقع استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول در بدن می‌شود که می‌تواند به قابلیت بدن برای حفظ آب آسیب وارد کرده و در نتیجه خشکی و التهاب را در بدن افزایش دهد- دو عاملی که افرادی که از اگزمای پوستی رنج می‌برند به آن دچار می‌شوند. برای کنترل و یا کاهش این عوامل٬ سعی کنید تا حد امکان به اندازه بخوابید و به طور مرتب ورزش کنید. لازم به ذکر است که عدم خواب کافی منجر به تولید کورتیزول در بدن خواهد شد.
باور غلط: اگر دچار اگزمای پوستی شوید٬ پوستتان همواره حالت وحشتناکی خواهد داشت
حقیقت: درمان برخی از انواع اگزمای پوستی از بعضی دیگر آسان‌تر است – آماس پوستی اتوپیک نوعی اگزمای پوستی شدید است. چرا که عامل آن٬ یک عامل ژنتیکی محسوب می‌شود – اما بسیاری از افرادی که دچار اگزمای پوستی می‌شوند قادرند آن را خیلی زود وارد مرحله بهبودی کنند. راه حل قضیه این است که خیلی زود به فکر درمان آن باشید. اگر دچار اگزمای دست شده‌اید (که بیش از ۱۰ درصد افراد به آن مبتلا می‌شوند) باید سعی کنید با بهترین داروها با آن مبارزه کنید تا از بین برود. اگر خیلی منتظر بمانید و درمان را به تعویق بیاندازید٬ پوستتان ضخیم‌تر شده و در واکنش به خراش و خارش مداوم سفت و سخت خواهد شد و این مسئله باعث می‌شود که داروها به سختی به لایه‌های عمیق‌تر آن نفوذ کنند.
منبع: prevention

درمان‌ خانگی اگزما با عسل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ