باورهای غلط درباره اگزما-قسمت دوم

مهرناز زاوه
طی تحقیقاتی که بر روی ۶۲۰۰۰ فرد بزرگسال انجام شد محققان دریافتند که اگزمای پوستی می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی برای افراد مبتلا به آن شده و از طرفی مشکلات سلامتی به همراه داشته باشد که فراتر از پوست خواهد بود.

همانطور که در قسمت اول گفتیم با وجود شیوع اگزما، هنوز اطلاعات نادرست و غلطی درباره این بیماری وجود دارد. در اینجا به حقایق مهم دیگری درباره این بیماری اشاره می‌کنیم.
باور غلط: درمان تنها با دارو امکان‌پذیر است
حقیقت: داروهای موضعی می‌توانند باعث التیام پوست در دوران التهاب آن شوند٬ اما تغییراتی که در شیوه زندگی خود می‌دهید هم نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. درمان اگزمای پوستی باید برایتان به امری روزانه تبدیل شود. برخی از راهکارهای لازم در این زمینه عبارتند از: شستشو یا حمام با آب ولرم با یک تمیزکننده ملایم مخصوص خشکی پوست٬ مرطوب کردن مرتب پوست (هرچه مرطوب کننده غلیظ‌تر باشد بهتر خواهد بود)٬ استفاده از مرطوب کننده در هوای سرد و یا خشک٬ و پوشیدن لباس‌های پارچه‌ای نخی یا نرم (بافت‌های ضخیم و زبر و یا لباس‌های تنگ می‌تواند باعث التهاب پوست شود). پرهیز از عواملی هم که باعث تحریک پوست می‌شود بسیار مهم است. برخی از انواع شایع عوامل محرک پوستی عبارتند از ذرات ریز گرد و خاک٬ حیوانات خانگی٬ گرده گل‌ها و کپک؛ مواد التهاب آور مانند صابون و مواد تمیزکننده٬ شامپو٬ مایع ظرفشویی٬ مواد معطر برای استفاده در وان حمام و تماس با عصاره‌های به دست آمده از میوه‌های تازه٬ گوشت‌ها و سبزیجات؛ آب داغ٬ رطوبت کم و زیاد و تغییرات سریع دما و فعالیت‌هایی که منجر به عرق کردنتان می‌شود.
باور غلط: اگزمای پوستی تنها یک مشکل پوستی است
حقیقت: طی تحقیقاتی که بر روی ۶۲۰۰۰ فرد بزرگسال انجام شد محققان دریافتند که اگزمای پوستی می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی برای افراد مبتلا به آن شده و از طرفی مشکلات سلامتی به همراه داشته باشد که فراتر از پوست خواهد بود. آنها دریافتند افراد بزرگسالی که دچار بیماری پوستی هستند در مقایسه با افرادی که اگزمای پوستی ندارد بیشتر سیگار و الکل مصرف می‌کنند و از ورزش اجتناب می‌کنند. از طرفی خطر ابتلا به چاقی٬ بیماری قلبی، دیابت و مشکلات مربوط به بی‌خوابی در بیمارانی که اگزمای پوستی دارند هم بالاتر است.
از سوی دیگر اگزمای پوستی تأثیر احساسی بر افرادی می‌گذارد که به آن دچار شده‌اند که تا حدی به شیوه نادرست زندگی آنها هم ارتباط پیدا می‌کند. از آنجایی که اگزمای پوستی بیشتر در دوران کودکی آغاز می‌شود٬ اغلب افراد در طول سنین رشد و بزرگسالی خود همواره تحت تأثیر آن قرار دارند. در واقع این بیماری اعتماد به نفس آنها را خدشه‌دار می‌کند. اگر این مسئله برایتان آزاردهنده است٬ از تقاضای کمک نترسید یا خجالت نکشید.
باور غلط: با کاهش میزان مصرف گلوتن٬ اگزما هم خوب خواهد شد
حقیقت: تنها اگر مشکل معده دارید یا به تشخیص پزشک به گلوتن حساسیت دارید باید مصرف آن را قطع کنید یا کاهش دهید٬ در غیر این صورت هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند بیماری پوستی با مصرف گلوتن تشدید پیدا می‌کند. حتی اگر مشکلات معده داشته باشید و بنا به یک سری دلایل دیگر مجبور هستید از مصرف گلوتن پرهیز کنید٬ اصلا به این مسئله باور نداشته باشید که با اِعمال این تغییر٬ پوستتان بهتر خواهد شد. تحقیقات انجام شده روی بیمارانی که مشکل معده و آماس پوستی اتوپیک دارند نشان می‌دهد رژیم غذایی بدون گلوتن طی یک سال منجر به هیچ نوع بهبودی در وضعیت پوست نخواهد شد.
باور غلط: نمی‌توانید شنا کنید
حقیقت: با اینکه برخی از مردم به این نتیجه می‌رسند که تماس با کلر منجر به حادتر شدن اگزمای پوستی می‌شود٬ برخی دیگر بر این باورند که کلر دارای خواص مثبتی بر این بیماری است. اگر در جایی هستید که به خاطر کلر دچار التهاب شده‌اید٬ سعی کنید پیش از ورود به آب٬ لایه ضخیمی از مرطوب کننده بر پوست خود بمالید تا به مانند سدّ دفاعی از پوستتان محافظت کند. تحقیقات نشان می‌دهد که با افزایش تدریجی مدت زمان حضور در آب٬ می‌توانید کم کم پوستتان را با آب کلردار آشنا کنید و به آن عادت دهید.
منبع: prevention

توصیه‌هایی برای جلوگیری از اگزما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ