چرا هر روز چاق تر می شویم؟

a.mahammadi
افزایش کالری‌های دریافتی تحریک و متابولیسم کم بدن منجر به چاقی نیمی از ایرانیان شده است.
دکتر فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر نیمی از ایرانی‌‌ها یا چاق می‌باشند یا اضافه وزن دارند که این موضوع معضلی برای جامعه ما تلقی می‌شود که با توجه به عوارض بسیار گسترده چاقی باید به هر نحویی با آن مقابله کرد.
وی در خصوص علل چاقی اظهار داشت: بدن انسان همانند یک ظرف است که برای آن یک ورودی به نام کالری‌های دریافتی و دو خروجی که یکی فعالیت‌های فیزیکی یا ورزش و دیگر متابولیسم و سوخت و ساز بدن است در نظر گرفته می‌شود.زمانی که ورودی‌ها از خروجی‌ها بدن بیشتر شود فرد چاق می‌َشود، همچنین افرادی که مواد غذایی یا کالری بالا دریافت می‌کنند برای نمونه افرادی که عادت به مصرف تنقلات، شیرینی خامه‌ای، مصرف بیش از حد آبمیوه و نیز افرادی که از غذاهای چرب استفاده می‌کنند بیشتر در معرض چاقی قرار می‌گیرند.
فرحبخش افزود: گاهی افراد فکر می‌کنند مصرف بعضی از مواد غذایی مناسب است و آنها را چاق نمی‌کند مثال بارز این موضوع روغن زیتون است که هر قاشق آن 140 کالری به فرد می‌دهد و این کالری را افراد خیلی مواقع به حساب نمی‌آورند و مصرف آن باعث اضافه وزن در افراد می‌شود.
وی در خصوص فعالیت ورزشی و فیزیکی تصریح کرد: از آنجایی که تحرک ناکافی منجر به چاقی می‌شود افراد حداقل نیم ساعت باید در روز فعالیت ورزشی داشته باشند و فعالیت‌های فیزیکی علاوه بر اینکه به کنترل وزن کمک می‌کند نقش به سزایی در سلامتی کلی بدن دارد.
وی ادامه داد: گاهی افراد می‌گویند ما چیزی نمی‌خوریم اما چاق می‌شویم این دسته کسانی می‌باشند که متابولیسم و سوخت و ساز بدن پایینی دارند که از علل متعددی نظیر تحرک کم، خواب ناکافی و مصرف کم آب ناشی می‌شود.

فرحبخش خاطرنشان کرد: بیماری‌های همانند کم کاری تیروئید هم باعث افت متابولیسم بدن می‌شود و این افراد حتی گاهی حجم کم غذا را دریافت می‌کنند اما چاق می‌باشند و در پایان توصیه کرد که برای داشتن یک زندگی مطلوب و وزن مناسب باید تعادل بین ورودی و خروجی‌های بدن حفظ شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا از چاق شدن می ترسید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ