باورهای غلط رایج درباره مدفوع

مهرناز زاوه
هرچند مدفوع کردن یکی از عملکردهای طبیعی و مهم بدن محسوب می‌شود، بسیاری از ما از صحبت کردن درباره‌ی آن یا مشکلات مربوط به آن خجالت می‌کشیم.

معمولا افراد تمایل چندانی برای صحبت درباره مشکلات و مسائل مربوط به مدفوع ندارند. هرچند این کار یکی از عملکردهای طبیعی و مهم بدن محسوب می‌شود، بسیاری از ما از صحبت کردن درباره‌ی آن یا مشکلات مربوط به آن خجالت می‌کشیم. در اینجا به باورهای غلطی در این زمینه اشاره می‌کنیم که به شناخت بهتر ما از حرکات روده کمک خواهد کرد.
۱.اگر حداقل یک بار در روز دفع نکنید کاملا غیرطبیعی است
این یکی از باورهای غلط درباره‌ی مدفوع است. اگر در طول روز برای دفع به دستشویی نرفتید اصلا نترسید، این مسئله نشان‌دهنده‌ی هیچ مشکلی نیست و نشانه‌ی یبوست نخواهد بود. تنها زمانی باید نگران تعداد دفعات دفع کردن خود باشید که دچار کاهش وزن، کاهش میزان هموگلوبین یا رؤیت خون بعد از انجام آن شده‌اید.
۲.مدفوع‌تان باید بوی بدی داشته باشد
البته این مسئله تقریبا درست است. این بوی بد به خاطر باکتری فلورا است که در مدفوع و نیز غذای هضم نشده وجود دارد. با این حال اگر بوی خیلی بدی داشته باشد می‌تواند نشانه‌ی عفونت معده یا بیماری مزمن خاصی مانند کولیت یا آماس روده، بیماری کروئن یا بیماری شکمی باشد.
۳.صرف مدت زمان طولانی برای دفع کردن، عادی است
با این‌که مدت زمان دفع کردن در افراد مختلف با هم متفاوت است، به خاطر داشته باشید که تنها زمانی باید به دستشویی بروید که نیاز به تخلیه کردن داشته باشید نه آنکه امیدوار باشید که خودتان را تخلیه کنید. به خاطر داشته باشید که صرف زمان زیاد به طور مداوم همراه با فشار وارد شده می‌تواند به التهاب روده یا ترک‌خوردگی پوست مقعد بیانجامد.
۴.دفع کردن زیاد می‌تواند به کاهش وزن کمک کند
در هیچ حالتی این کار باعث کاهش وزن نخواهد شد. دلیلش آن است که کالری‌های غذایی که می‌خورید مستقیما و توسط روده‌ی کوچک شما جذب می‌شود و داروهای روان‌کننده تنها در روده‌ی بزرگتان فعال می‌شوند. استفاده از داروهای روان‌کننده برای دفع کردن در دفعات بیشتر با هدف کاهش وزن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. 
منبع: thehealthsite

رنگ ادرار چه چیزهایی در مورد سلامتی‌تان می‌گوید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ