۷ چیزی که موهای سر و بدن درباره سلامت شما می‌گویند

مهرناز زاوه
هنگامی که نوبت به مراقبت و زیباسازی موها می‌رسد، اکثر ما نگران این هستیم که چگونه آن را به بهترین شکل ممکن آرایش کنیم، چه مدلی کوتاهشان کنیم و این بار چه رنگی روی آنها بگذاریم. اما متخصصان معتقدند که موها خیلی بیشتر از این‌ها حرف برای گفتن دارند.

هنگامی که نوبت به مراقبت و زیباسازی موها می‌رسد، اکثر ما نگران این هستیم که چگونه آن را به بهترین شکل ممکن آرایش کنیم، چه مدلی کوتاهشان کنیم و این بار چه رنگی روی آنها بگذاریم. اما متخصصان معتقدند که موها خیلی بیشتر از این‌ها حرف برای گفتن دارند. تغییر دادن موها یکی از حقوق مسلم خانم‌ها است. اما وقتی موهای بدن بدون اجازه ما تغییر حالت می‌دهند، چه باید کرد؟ رسیدگی به این مسئله، وظیفه شخصی هر فرد است. از آنجایی که مو خیلی در دید است، وجود یا عدم وجود آن همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در ادامه شما را با چیزهایی آشنا می‌کنیم که موهای بدن درباره شما می‌گویند:
۱. ژنتیک
مقدار موهایی که هر فرد بر روی بدنش دارد، تا حد زیادی به ژنتیک او بستگی دارد. موهای نرمی که بدن شما را پوشش می‌دهند، به اصطلاح لاتین «ولوس» یا همان پشم نامیده می‌شوند. موهای بلند، درشت و رنگی هم که ضخامت بیشتری دارند، موهای «ترمینال» نام دارند که معمولا در قسمت ابرو و مژه، پوست سر، چانه، زیر بغل و نواحی شرمگاهی رشد می‌کنند.
عادی بودن وضعیت موهای بدن در قومیت‌های مختلف تعاریف متفاوتی دارد؛ در واقع، اقوام مختلف از موهای ترمینال متفاوتی برخوردارند. مردمان آسیا کمترین مقدار موهای ترمینال را دارند. این در حالی است که اسپانیایی‌ها معمولا بیشترین مقدار موهای ترمینال را دارند. سایر اقوام در همین میان جای دارند. از این رو، آنچه در فرهنگ و قومیت شما طبیعی در نظر گرفته می‌شود، ممکن است در فرهنگ‌ها و قومیت‌های دیگر چندان طبیعی نباشد.
۲. ممکن است یک مشکل خود ایمنی داشته باشید
این مسئله به ندرت اتفاق می‌افتد، اما سیستم ایمنی بدن شما می‌تواند بر فولیکول‌های مو اثر بگذارد. وجود هرگونه مشکل در سیستم ایمنی بدن می‌تواند منجر به ریزش جزئی موی سر یا از دست دادن تمام موهای سر و بدن، به ویژه ابروها و مژه‌ها شود. این مشکلات معمولا با استفاده از استروئیدهای سیستمیک درمان می‌شوند. درمان به موقع به رشد مجدد موها کمک خواهد کرد.
۳. عدم تعادل هورمون‌ها در بدن
افزایش ناگهانی سرعت رشد یا ریزش مو در خانم‌ها اغلب به تعادل هورمون‌های مردانه در بدن آنها بستگی دارد؛ این هورمون‌ها به طور طبیعی در مردان و زنان وجود دارند. اگر با افزایش تستوسترون مواجه شوید، به احتمال زیاد رشد مو خواهید داشت. این عارضه که هیرسوتیسم نام دارد، وضعیتی است که باعث رشد مو با الگوی مردانه در اندام خانم‌ها می‌شود. رشد مو در بالای ناف، قفسه سینه، کمر و نوک پستان‌ها از جمله عوارض مربوط به هیرسوتیسم هستند.
الگوی طاسی مردانه در خانم‌ها به مانند الگوی رویش مردانه یکی از نشانه‌های تغییر سطح هورمون‌های مردانه در بدن خانم‌ها است. وقتی سطح استروژن در دوران یائسگی کاهش می‌یابد، سطح تستوسترون افزایش پیدا می‌کند و موی سر خانم‌ها کمی نازک می‌شود، در حالی‌که موی سایر نقاط بدن ضخیم‌تر می‌شود. حتی ممکن است چند تار مو در اطراف چانه بروید.
۴. معاینه تخمدان‌ها
اگر هیرسوتیسم با قاعدگی نامنظم همراه است، به احتمال زیاد یک مشکل سیستمیک دارید. شایع‌ترین علت می‌تواند سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. عارضه‌ای که موجب بزرگ شدن تخمدان و کاهش فولیکول‌های مو می‌شود. دومین علت، چاقی است که می‌تواند به شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک منجر شود.
۵. ممکن است تومور داشته باشید
اگر هیرسوتیسم به طور ناگهانی یا ظرف مدت یک دوره شش ماهه پدید آید و سطح تستسترون و سولفات دی هیدرو اپی آندرسترون شما نیز کاهش یافته باشد، ممکن است یک تومور داشته باشید است که هورمون‌های مردانه را در بدن‌تان ترشح کرده و تعادل هورمونی را بر هم می‌زند. در این موارد، پزشک در آدرنال یا تخمدان به دنبال تومور می‌گردد. شیوع این عارضه بسیار نادر است، اما پزشکان باید معاینات خود را انجام دهند.
۶. ممکن است کمبود آهن یا کم کاری تیروئید داشته باشید
هر کسی از یک چرخه رشد موی مشخص برخوردار است. برخی افراد به طور طبیعی در بهار و پاییز با ریزش مو مواجه می‌شوند. برخی دیگر نیز در تابستان و زمستان ریزش مو دارند. اما ریزش قابل توجه مو می‌تواند به علت کمبود آهن یا کم کاری تیروئید نیز رخ دهد. گیاهخواران و خانم‌هایی که دوره‌های قاعدگی سنگین دارند، ریزش مو را تجربه می‌کنند. ریزش مو به علت کم کاری تیروئید علائم خاص خود را دارد. اگر موی یک سوم خارجی ابروهای شما در حال ریختن است و پشت ناخن‌هایتان مو درآورده، احتمالا مشکل تیروئید دارید. برای رفع مشکل بهتر است هرچه سریع‌تر آزمایش خون بدهید. تغییر ناگهانی سطح استروژن پس از بارداری یا بعد از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود.
۷. عادات بد
برخی از داروها تا مدت‌ها بر فرم موهای شما اثر می‌گذارند. آثاری از مورفین در تارهای موی شاعر مشهور انگلیسی، جان کیتس، ۱۶۵ سال پس از مرگ او کشف شد. این استاد بزرگ قصیده که با بیماری سل دست و پنجه نرم می‌کرد، برای تسکین درد مورفین مصرف می‌کرد.
منبع: prevention

روغن‌های گیاهی مناسب برای جلوگیری از طاسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ