انواع استامینوفن را بشناسید و کارایی آن ها را بدانید!

jalalvand
فکر نمی کنم در ایران کسی را پیدا کنید که داروی استامینوفن را نخورده باشد یا حداقل اسم آن به گوشش نخورده باشد! استامینوفن از آن دست داروهایی است که عین نقل و نبات همه ما آن را برای انواع سردردها می خوریم بی آنکه بدانیم واقعا این داروی پر مصرف چه کاربردی دارد.پس بهتر است با خواندن این مطلب با کاربردهای استامینوفن بیشتر آشنا شوید و از عوارض دارویی آن نیز مطلع شوید.

استامینوفن بدون نسخه با نام تجاری تیلنول شهرت بسیاری دارد. استامینوفن در دوزهای توصیه شده ضمن کاهش تب دردهای جزئی را نیز تشکین می بخشد، اما مصرف حتی بیش از حداکثر دوز توصیه شده چهار گرم در روز برای بزرگسالان می تواند آسیب جدی به کبد وارد کند. سطح دوز مصرفی برای کودکان حتی پایین تر است یعنی بیش از 75 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن آنها.

رایج‌ترین انتخاب هر کسی برای درد، استامینوفن است. در حال حاضر، استامینوفن بی‌ضررترین دارویی است که برای کودکان و خانم‌های باردار تجویز می‌شود.

داروهای حاوی استامینوفن

مصرف بیش از حد استامینوفن یعنی هفت گرم در روز یا بیش از آن می تواند کشنده باشد. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، مسمومیت با استامینوفن علت اصلی نارسایی حاد کبد محسوب می شود. دریافت بیش از حد استامینوفن از آنچه فکر می کنید کاری آسان تر است.

بسیاری از داروهای دیگر از داروهای مسکن تجویز شده تا فرمول های شبانه سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی استامینوفن هستند. در زیر برخی از انواع داروهای رایج حاوی استامینوفن معرفی شده است. به گزارش هلث گریدز، دقت داشته باشید هرگز نباید بیش از یکی از این دارها را به طور همزمان مصرف کنید.

استامینوفن: ضد درد، ضد تب کجا به درد می‌خورد؟

شاید بتوان گفت که استامینوفن ساده تنها مسکنی است که خانم‌های باردار مجاز به خوردن آن هستند. این دارو در دو مقدار 325 و 500 میلی گرم وجود دارد و نوع شربت و شیاف آن معمولاً برای کودکان تجویز می‌شود.

حواستان باشد:

استامینوفن ساده، کم‌عارضه‌ترین داروی تب‌بر است. برای استفاده از آن باید به ازای هر کیلوگرم وزن بیمار، 15- 12.5 میلی‌گرم مصرف شود. یعنی اگر 50 کیلوگرم هستید باید حداکثر 725 میلی‌گرم دارو استفاده کنید. مدت زمان تمدید استامینوفن هم هر 6-4 ساعت است. در خانم‌های باردار، خوردن این دارو باید هر 6 ساعت یک‌بار باشد. این را بدانید که هیچ قرصی بی عارضه نیست، پس اگر شروع به خوردن بی‌وقفه آن بکنید باید قید سلامتتان را بزنید.

استامینوفن کدئین: ضد سرفه، مسکن برای دردهای متوسط

کجا به درد می‌خورد؟

گاهی اوقات افراد از استامینوفن کدئین به عنوان یک داروی مسکن قوی یاد می‌کنند. فروش این دارو بدون نسخه، ممنوع است. یادتان باشد این دارو در طولانی مدت شما را به ماده کدئین فسفات وابسته می‌کند. کدئین فسفات بعد از ورود به بدن به مورفین تبدیل می‌شود، به همین دلیل بهتر است حتماً با نسخه پزشک و در فواصل زمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند مصرف شود. استامینوفن کدئین نباید بیشتر از 3 گرم در روز استفاده شود، یعنی با توجه به نسخه پزشک چیزی حدود 6-4 قرص.

حواستان باشد:

این داروی ضد سرفه، خواب‌آلودگی می‌آورد. پس سعی کنید در زمان‌هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارید این دارو را مصرف نکنید. استامینوفن کدئین می‌تواند در مواردی هم حساسیت‌زا باشد. نکته قابل توجه این دارو این است که هرگز نباید همراه با داروهای اعصاب استفاده شود، چون ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند.

استامینوفن کافئین: مشکلات تنفسی نوزادان، میگرن، خواب‌آلودگی

کجا به درد می‌خورد؟

وقتی قهوه، شکلات یا نوشابه می‌خورید مقدار پایینی از کافئین را به بدن خود وارد می‌کنید. کافئین موجود در این دارو میزان جذب استامینوفن و هوشیاری را بالا می‌برد. با اینکه مصرف ماده کافئین عوارض دارد، اما مقدار مجازش در بعضی مکمل‌ها هم آثار مثبتی دارد. همان طور که در مکمل‌های غذایی ورزشکاران دیده می‌شود،‌ این ماده با ترشح اسیدهای چرب به چربی‌سوزی بدن کمک می‌کند. با خوردن کافئین خالص، عمل هضم هم تقویت می‌شود. بهترین مورد استفاده این دارو برای میگرن است، چون که خیلی زود جذب می‌شود و اثرش را می‌گذارد.

حواستان باشد:

در زمان مصرف دارو، نوشیدنی‌های کافئین دار (نوشابه‌های انرژی‌زا) مصرف نکنید، چون باعث بی‌خوابی و تپش قلب می‌شود. این ماده در شیر ترشح می‌کند، پس اگر نوزادتان را شیر می‌دهید، کافئین و هر ماده کافئین‏دار را فراموش کنید. باید توجه داشته باشید که آدم‌های مسن‌تر، واکنش‌های حساس‌تری نسبت به این ماده دارند. ممکن است به بی‌خوابی‌های حاد یا مشکلات قلبی دچار شوند.

 

داروهای مسکن تجویز شده

در صورت شدید یا طولانی مدت بودن درد پزشک ممکن است نسخه دارویی مانند پرکوست یا ویکودین را تجویز کند. این داروها ترکیبی از استامینوفن و سایر مسکن ها است. اخیرا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده از تولیدکنندگان خواسته تا دوزهای استامینوفن موجود در این داروها را برای ایمنی بیشتر به 325 میلی گرم محدود کنند.

داروهای سردرد

داروهای سردرد بدون نسخه از جمله اکسدرین و آناسین حاوی استامینوفن به عنوان ماده اصلی فعال هستند. اغلب با سایر مواد برای تسکین ضربان سردردهای میگرنی ترکیب می شود. برخی از درمان های میگرن شامل آسپیرین و کافئین هستند، در حالی که برخی دیگر شامل داروهایی به نام ایزومتپتن و دیکلورفنازون می شوند.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

سرفه و عطسه؟ قبل از اینکه به دنبال قرص یا شربت باشید برچسب روی دارو را مطالعه کنید. در این درمان ها استامینوفن اغلب با داروهایی برای تسکین سایر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مانند ضداحتقان ها، آنتی هیستامین ها و داروهای ضدسرفه ترکیب می شوند. نام های تجاری شامل:

DayQuil

Alka-Seltzer Plus Cold and Sinus

Robitussin Cold, Cough and Flu

Sudafed PE Cold and Cough

Triaminic Cold and Fever

با مشورت با پزشک یا داروساز نوع منتاسب وضعیت خود را انتخاب کنید. هرگز آنها را با تیلنول یا داروی دیگر حاوی استامینوفن مصرف نکنید.

قرص های تسکین دهنده پیش از قاعدگی

در آن زمان از ماه استامینوفن می تواند سردرد و گرفتگی عضلات را تسکین دهد. به همین دلیل این ماده اصلی در Pamprin ، Premesyn PMS و Midol PMS است. به جای آن می توان از داروهای دیگر از جمله ایبوپروفن نیز استفاده کرد. تکنیک های آرام سازی مانند تمرینات تنفسی، مدیتیشن و یوگا نیز به تسکین علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک می کند.

فرمول های شبانه

استامینوفن باعث خواب آلودگی نمی شود، اما اغلب به داروهای دارای این خاصیت اضافه می شود. این فرمول ها به تسکین درد یا علائم دیگر کمک می کند. نام های تجاری شاملNyQuil ، Excedrin PM و Goody’s PM هستند.

سایر داروها

در صورت عدم وجود دارویی در این لیست به این معنا نیست که فاقد استامینوفن باشد. بیش از 600 داروی بدون نسخه و نسخه حاوی استامینوفن هستند. خواندن برچسب روی تمام داروهای بدون نسخه را به دقت مطالعه کنید.

از علائم مصرف بیش از حد استامینوفن می توان به شکم درد، زرد شدن پوست و چشم، حالت تهوع، استفراغ و تشنج اشاره کرد. در صورت بروز این علائم در خود یا یکی از نزدیکان بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

در پایان

استامینوفن با نام تجاری تیلنول معروف است، اما با نام های دیگری از جمله پاراستامول نیز شناخته می شود. در دوزهای توصیه شده استامینوفن می تواند تب را کاهش داده و دردهای جزئی را تسکین دهد، اما مصرف بیش از حد آن آسیب جدی به کبد وارد می کند.

بسیاری از داروهای دیگر از جمله داروهای مسکن، داروهای سرماخوردگی و آنفولانزای و قرص های سردرد حاوی استامینوفن هستند. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آن هرگز بیش از یکی از این داروها را به طور همزمان مصرف نکنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فرهاد

فرهاد

1398-12-02 - 02:25 پاسخ

سلام میخاستم بدونم استامینوفن500 کدئین داره یا ن؟؟؟؟؟؟