این داروها را برای چه دردی بخوریم؟!

jalalvand
همان طور که درد، قسمت جدا نشدنی زندگی است، مسکن‌ها نیز نقش روزانه خود را ایفا می‌کنند. شاید در هر کیفی یک ورقه قرص مسکن وجود دارد با نام‌ها و دوزهای مختلف.

 قرص‌های ایرانی و خارجی که تنها با عنوان مسکن شناخته می‌شوند، اما چقدر در موردشان می‌دانیم؟ اصلاً آن‌ها به درد مشکل ما می‌خورند؟ در یک روز چقدر مجاز به استفاده از مسکن‌ها هستید؟ هر چند ساعت یک‌بار باید آن‌ها را تمدید کرد؟ این‌ها تمام سۆال‌هایی است که باید جواب شان را بدانید تا تندرستی را عضو جدانشدنی وجودتان بکنید. برای دانستن جواب همه این سوال‌ها، این مطلب را بخوانید.

پانادول: ضد درد، ضد تب

کجا به درد می‌خورد؟

همان استامینوفن خارجی است. فقط نامش تغییر کرده است. ما ایرانی‌ها معمولاً بیش از حد به اجناس خارجی اعتماد داریم. تصور اینکه این دارو خارجی است پس عوارض آن هم کمتر است را دور بیاندازید. هیچ فرقی نمی‌کند استامینوفن باشد یا پانادول، مهم این است که شما با مصرف بی‌رویه داروی شیمیایی، به بدن تان صدمه می‌زنید.

حواس تان باشد:

اینکه یک دارو خارجی باشد دلیل بر کیفیت بالا و نداشتن عوارض جانبی‌اش نیست. پس در مصرف هر دارویی باید به مقدار مصرفی‌اش توجه کرد تا دچار مسمومیت دارویی نشد. بهتر است مسکن‌ها همراه با غذا مصرف شوند تا آثار مخرب کمتری به دستگاه گوارش وارد کنند.

ناپروکسن: ضد درد، ضد التهاب با عوارض کمتر

کجا به درد می‌خورد؟

باید به ناپروکسن اعتماد کرد. استفاده ناپروکسن اگر درست باشد هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. این دارو، ضد درد و التهاب است البته بیشتر اثر ضد التهابی دارد. به همین دلیل مصرف آن در دردهای عضلانی- مفصلی توصیه می‌شود. این دارو از این جهت که در داخل روده باز می‌شود، عوارضی برای معده ندارد و سریع‌تر هم جذب می‌شود.

حواس تان باشد:

هر چیزی اگر از حد بگذرد نه‌تنها اثر مثبتی نخواهد داشت، بلکه عوارض هم دارد. فرم 500 میلی‌گرمی ناپروکسن به دلیل زودتر باز شدن در روده و جذب سریع، برای معده مشکلی ایجاد نمی‌کند. باید گفت این دارو نسبت به ایندومتاسین و پیروکسیکام عوارض کمتری دارد.

دیکلوفناک: ضد آرتریت (ضد التهاب مفصلی)، ضد تب

کجا به درد می‌خورد؟

به آرتروز مبتلا هستید؟ اگر گاهی اوقات دچار دردهای مفصلی می‌شوید، دیکلوفناک بهترین مسکن است. این دارو در درمان آرتروز (بیماری تخریب غضروف مفصل)، دردهای زانو و مچ، التهاب مفاصل و درمان دیسمنوره‌ها (قاعدگی‌های دردناک) به کار می‌رود. این دارو یکی از کم‌عارضه‌ترین داروها در زمینه درمان آرتریت‌هاست.

حواس تان باشد:

در طولانی مدت، مصرف دیکلوفناک باعث زخم و خونریزی در دستگاه گوارش و اختلال در کبد می‌شود. این دارو از طریق کلیه دفع می‌شود، در نتیجه ممکن است منجر به ایجاد یا تشدید نارسایی کلیوی شود، پس مصرف آن در بیمارانی که مشکل کلیه دارند توصیه نمی‌شود. باید حواس تان باشد که عوارض دیکلوفناک هم مانند ناپروکسن، از دو کپسول ایندومتاسین و پیروکسیکام کمتر است، از آنجا که دیکلوفناک ممکن است علائم معمولی عفونت را پنهان کند، باید امکان بروز عفونت را بررسی کرد.

لطفا ادامه مطلب را در این داروها را برای چه دردی بخوریم؟! (قسمت دوم) بخوانید.

منبع: سلامت نیوز

لینک مرتبط: اسامی غیر مجازترین داروهای لاغری حتما بخوانید!(اول)

اسامی غیر مجازترین داروهای لاغری حتما بخوانید!(دوم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ