سبزیجات و میوه‌هایی که بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارند-قسمت اول

مهرناز زاوه
ابرقهرمان‌‌ها اشکال و اندازه‌های مختلف دارند، سوپرمن قدبلند و هیکلی است و اسپایدرمن لاغر. اما میوه و سبزیجات که احتمالن قدرتمندترین ابرقهرمان‌های روی زمین‌اند، آنقدر کوچک‌اند که کف دستتان جا می‌شوند.

ابرقهرمان‌‌ها اشکال و اندازه‌های مختلف دارند، سوپرمن قدبلند و هیکلی است و اسپایدرمن لاغر. اما میوه و سبزیجات که احتمالن قدرتمندترین ابرقهرمان‌های روی زمین‌اند، آنقدر کوچک‌اند که کف دستتان جا می‌شوند. درست است که سیب و کنگرفرنگی نمی‌توانند مثل اسپایدرمن در آسمان پرواز کنند، اما خواص مغذی زیادی دارند و به خاطر آنتی اکسیدانی که دارند در برابر بیماری‌ها از ما محافظت کنند و این باعث می‌شود که عوارض سالخوردگی و بیماری‌هایی مانند سرطان یا دیابت نوع ۲ کمتر بروز پیدا کند. اما کدام سبزیجات و میوه‌ها مشت قوی‌تری دارند؟ برای فهمیدن این موضوع، یک لیست به ترتیب اهمیت تهیه کرده‌ایم که با جای دادن آنها در برنامه غذایی‌تان می‌توانید از مزایای بیشماری برخوردار شوید و از همه مهم‌تر، همیشه جوان بمانید!
۱۲-بروکلی پخته
شاید بسیاری از بچه‌ها تمایلی به خوردن این غذا نداشته باشند٬ اما نیمی از آمریکایی‌ها سالانه بیش از دو کیلو از آن را مصرف می‌کنند و این آمار خوبی است؛ چرا که بروکلی می‌تواند در پیشگیری از سرطان تأثیرگذار باشد. بسیاری از محققان خواص ضدسرطانی آن را به خاطر امتیاز ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) و محتوای سولفورافان می‌دانند.
برای خوردن آن٬ بروکلی پخته را با یک چیز تند مانند خردل٬ ترب کوهی یا آریگولای تند بخورید. این غذاها دارای آنزیم میروسیناز هستند که برای شکل‌گیری سولفورافان لازم و ضروری‌اند.
۱۱-گل کلم بنفش پخته
نه٬ روی این گل کلم را قارچ‌های توهم‌زا نپوشانده٬ این نوع گل کلم واقعا بنفش است و طرفداران زیادی دارد. نه تنها به بشقاب غذای شما رنگ و جلای خاصی می‌بخشد٬ بلکه کمی هم شیرین است و آنتی اکسیدان موجود در آن سه برابر گل کلم سفید است. رنگ آن به خاطر وجود آنتی اکسیدان آنتوسیانین است که باعث تقویت حافظه  کوتاه مدت می‌شود٬ خطر بروز دیابت و بیماری قلبی را دور کرده و میزان فعالیت ژن ذخیره کننده چربی را کاهش می‌دهد.
برای خوردن٬ آن را ببرید، روی شعله قرار داده و برشته کنید تا ترد شود. می‌توانید هر یک از گلچه‌های آن را با سیر خردشده٬ روغن زیتون اضافی و عصاره لیموی تازه بپوشانید و درون فر بگذارید. آن را به شکل گرم همراه با پروتئین و غلات کامل هم می‌توانید میل کنید.
۱۰-خرما
شاید حضور این میوه کوچک و نرم در لیست خرید میوه‌تان چندان طبیعی نباشد٬ اما وقت آن است که آن را به لیستتان اضافه کنید. هر دانه خرما حدود ۱.۶ گرم فیبر و کمی پتاسیم٬ ویتامین B6 و منیزیم دارد که باعث افزایش انرژی شما می‌شود.
برای خوردن٬ این میوه خشک را با کمی بادام یا گردو قاطی کنید تا اسنک غروبتان سرشار از پروتئین٬ چربی‌های سالم و مفید و فیبر باشد.
۹-کاهوی قرمز
این برگ‌های خوش رنگ سرشار از فیبر و ویتامین A هستند؛ ماده‌ای مغذی که باعث شکل‌گیری پوست و سالم ماندن آن٬ دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود. برای خوردن٬ می‌توانید برگ‌های قرمز آن را همراه با پیاز و خیار به ساندویچتان اضافه کنید.
۸-کلم پیچ قرمز پخته
امتیاز ORAC کلم پیچ قرمز خام حدود ۲۴۹۶ است که چندان هم ناچیز نیست. با این حال٬ می‌توانید به راحتی آن را بپزید٬ فرآیندی که باعث می‌شود مواد مغذی که حافظ سلامت شماست از سلول‌های آن گرفته شود و امتیاز ORAC آن به ۳۱۴۵ برسد.
اگر از طرفداران پر و پا قرص کلم پیچ نیستید اما دوست دارید از مزایای سلامت آن بهره‌مند شوید٬ سعی کنید کمی گوشت بیکن به آن اضافه کنید. چرا که هر چیزی با گوشت بیکن مزه بهتری خواهد داشت. برای درست کردن آن٬ حدود ۷۰۰ گرم کلم پیچ را با ۲۰۰ گرم بیکن ضخیم و تکه شده و ۵ قاشق سرکه سیب در یک فنجان آب مخلوط کنید. بگذارید ترکیب مورد نظر روی حرارت متوسط بپزد. بعد شعله را کم کنید تا به حالت نیمجوش در بیاید و گوشت ترد شود. در یک ظرف جدا٬ یک قاشق آرد و نصف فنجان آب بریزید و بعد وقتی قرار شد کلم پیچ را از روی شعله بردارید کم کم به آن اضافه کنید. سپس بگذارید مخلوطتان روی حرارت ملایم نیم‌جوش شود تا ضخیم گردد.
منبع: eatthis

سبزیجات سرخ شده به یک شرط بهتر از سبزیجات پخته‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ