حشراتی که قاتل جان شما می شوند! (قسمت دوم)

jalalvand
با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا بسیاری از حشرات شروع به زاد و ولد می‌کنند و به سمت انسان‌ها هجوم می‌آورند...

لطفا ابتدای مطلب را در حشراتی که قاتل جان شما می شوند! (قسمت اول) بخوانید

چهار استان در خطر مالاریا

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های منتقله توسط گزش حشرات، مالاریاست که خوشبختانه در سال‌های اخیر توانسته‌ایم به طرف حذف آن از کشور برویم. در حال حاضر به‌جز چهار استان در معرض خطر یعنی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و جنوب استان خراسان در استان‌های دیگر گردش انگل مالاریا وجود ندارد.

افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند یا قصد سفر به این نواحی را دارند، باید از پمادهای محافظت‌کننده و دافعه حشرات (ریپلنت) استفاده کنند. اگر فرد مورد گزش پشه آنوفل (عامل انتقال‌دهنده بیماری مالاریا) قرار بگیرد دچار نوعی بیماری به نام تب نوبه می‌شود که از علائم آن می‌توان به تب، لرز و سردردهای مکرر اشاره کرد. این پشه‌ها معمولا در فصول گرم روی برکه‌ها و آب‌های راکد تولیدمثل می‌کنند و زیاد می‌شوند.

شپش‌ها منتظر فرصت هستند!

از دیگر حشرات شایع در کشور می‌توان به شپش اشاره کرد که ابتلا به آن ارتباط مستقیم با وضعیت بهداشتی فرد دارد. برای مثال کودکانی که به اندازه کافی حمام نمی‌روند در خطر ابتلا به شپش قرار دارند و خیلی راحت می‌توانند آن را در مدرسه به هم‌شاگردی‌های خود منتقل کنند. علاوه براین، بیماری شپشک عانه نیز در بزرگسالان دیده می‌شود که به دنبال تماس جنسی از فرد آلوده به فرد دیگر منتقل می‌شود.

کنه و خطر تب کنگو!

کنه یکی دیگر از حشرات شایع در کشور است که گزش و له شدن آن می‌تواند باعث انتقال بعضی بیماری‌ها مثل لایم و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو شود. تب کنگو بیشتر در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، ورامین و مازندران دیده شده است.

کنه‌ها معمولا از ابتدای اردیبهشت به علت گرمای هوا از شکاف ساختمان‌ها، آغل‌ها، خانه‌های روستایی و … بیرون می‌آیند و انسان‌ها و حیوانات به‌خصوص گاو و گوسفند را مورد گزش قرار می‌دهند. خیلی از افراد نیز هنگام دوشیدن شیر گاو دچار گزش کنه می‌شوند و همین گزش می‌تواند باعث ابتلا به بیماری تب کنگو شود.

اگر قصد سفر به شمال را دارید …

در مناطق شمالی کشور نوع خاصی از پشه به‌نام «دراکولا» وجود دارد که گزش آن باعث ایجاد زخم نکروتیک همراه با خونریزی موضعی و ضایعات اکیموتیک یا خون مردگی وسیع می‌شود. خیلی از افراد به دنبال این گزش در موضع دچار عفونت ثانویه هم می‌شوند که درمان را دشوارتر می‌کند.

ساس هم یکی از حشرات شایع در مناطق روستایی است که گزش آن باعث خارش، قرمزی و بثورات جلدی می‌شود. حشره مایت هم بیشتر در ساختمان‌های قدیمی و مناطق روستایی وجود دارد و گزش آن باعث تورم، قرمزی و خارش موضعی می‌شود. علائم هر دوی این گزش‌ها با رعایت مسائل بهداشت فردی و با استفاده از داروهای موضعی بهبود پیدا می‌کند.

زخمی که یک سال باقی می‌ماند!

پشه خاکی حشره‌ای است که در بیشتر نقاط کشور ما وجود دارد و می‌تواند باعث انتقال بیماری سالک شود. این حشره بیشتر در استان‌های اصفهان، خراسان، خوزستان و حتی تهران وجود دارد.

در واقع سالک از بیماری‌های بومی و آندمیک ایران است و ثابت شده در شهرستان‌هایی که ساخت و ساز زیاد دارند و اکوسیستم‌شان در حال تغییر است، ازجمله استان اصفهان در منطقه گز بلخار بیشتر دیده می‌شود.

خیلی از کودکان و بزرگسالانی که در این مناطق زندگی می‌کنند به دنبال گزش پشه خاکی دچار ضایعه زخم و لک می‌شوند که بهبود آن حدود یک سال طول می‌کشد و خیلی فرد را آزار می‌دهد.

منبع: سیب سبز

لینک مرتبط: اپی‌نفرین و آنتی‌هیستامین دارو هایی برای درمان گزش حشرات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ