۱۰ راه حل مؤثر برای درمان جوش بزرگسالان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
برخی پزشکان بر این باورند که سدیم دارای تبعاتی برای پوست شماست٬ چرا که مصرف زیاد یُد در نمک طعام و برخی غذاهای دریایی می‌تواند باعث بدتر شدن بروز جوش شود.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را با راهکارهایی برای از بین بردن جوش آشنا می‌کنیم.
روغن درخت چای
روغن درخت چای نسبت به یکی دیگر از محصولات خانواده‌ی خود یعنی پروکسید بنزوئیل دارای خواص التهاب‌آور کمتری است و از دیرباز برای درمان جوش‌های خفیف تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گرفت. این روغن٬ که از برگ‌های یک درخت محلی در استرالیا گرفته می‌شود٬ دارای خواص ضدعفونی کننده بوده که به کاهش باکتری‌های موجود روی پوست که مسبب بروز جوش هستند کمک می‌کند و باعث سرکوب التهاب در سلول‌های پوستی می‌شود. محققان می‌گویند که دریافته‌اند این روغن می‌تواند با ۲۷ باکتری از ۳۲ باکتری مسبب جوش روی پوست مبارزه کند. شما می‌توانید روغن درخت چای را در انواع صابون‌ها٬ مواد شستشودهنده‌ی پوستی و محلول‌های موضعی بیابید. سعی کنید محصولاتی را تهیه کنید که حدود ۵ درصد از این روغن داشته باشند.
کاهش مصرف نمک
برخی پزشکان بر این باورند که سدیم دارای تبعاتی برای پوست شماست٬ چرا که مصرف زیاد یُد در نمک طعام و برخی غذاهای دریایی می‌تواند باعث بدتر شدن بروز جوش شود. سعی کنید غذاهای بسته‌بندی شده‌ای مصرف کنید که میزان سدیم‌شان کم باشد و میزان مصرف کلی نمک خود را زیر ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز حفظ کنید.
کنترل استرس
استرس به خودیِ خود باعث بروز هیچ نوع مشکل پوستی نمی‌شود٬ اما می‌تواند هر نوع وضعیت موجود را بدتر کند. محققان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که چرا تشویش ناشی از التهاب معده منجر به بروز جوش‌های پوستی می‌شود٬ اما معتقدند که هورمون‌های استرس مانند کورتیزول منجر به افزایش التهاب در بدن شده و باعث تحریک غدد چربی می‌شود. در هر صورت٬ کنترل استرس از طریق ورزش٬ مراقبه یا هر نوع روشی که باعث تسکین اعصابتان شود می‌تواند برای پوستتان مفید باشد.
داروهای ضدبارداری
داروهای ضدبارداری خوراکی می‌تواند باعث متعادل شدن وضعیت انتشار هورمون‌ها و تنظیم چرخه ماهیانه  قاعدگی شود٬ در نتیجه غدد چربی زیاد ترشح نخواهد شد. برای این کار٬ پزشک یکی از چهار قرص ضد بارداری – یعنی Yaz ٬ Beyaz ٬ Estrsstep و Ortho Tri-Cyclen که مورد تأیید سازمان FDA است برای درمان جوش تجویز خواهد کرد. بیمارانی که از قرص های ضدبارداری استفاده می‌کنند باید مراقب خطرات احتمالی آن مانند لخته شدن خون هم باشند.
سالیسیلیک اسید
در بین معروف‌ترین روش‌های درمانی بدون نسخه٬ اسید سالیسیلیک یکی از شایع‌ترین آنهاست که در بسیاری از ژل‌ها٬ کرم‌ها٬ اسپری‌ها و محلول‌های پاک کننده وجود دارد. این اسید باعث کاهش تورم و قرمزی و باز شدن منافذ می‌شود. برای جلوگیری از خشک شدن پوست٬ به دنبال محصولی باشید که مخصوص بزرگسالان باشد نه نوجوانان (برای شروع از محصولی استفاده کنید که ۲ درصد اسید سالیسیلیک داشته باشد). 
رتینوئیدها و محصولات ضدباکتری موضعی
متخصصان پوست برای جوش‌های ملایم تا متوسط٬ اغلب تمیزکننده‌های حاوی پروکسید بنزوئیل را برای از بین بردن باکتری همراه با با یک داروی ضدمیکروبی دیگر مانند کلیندامیسین یا ازیثرومایسین تجویز می‌کنند. در موارد شدیدتر اغلب رتینوئیدهایی مانند Retin-A یا تازوراک را تجویز خواهند کرد که برای درمان اغلب جوش‌ها گزینه‌ای مطلوب و استاندارد است. داروهای جدیدتری مانند اپیدو و زیانا٬ مخلوطی از رتینوئیدها و مواد ضدباکتری در خود دارند و از برخی دیگر از محصولات دیگر در این زمینه قوی‌ترند. از آنجا که رتینوئیدها دارای خواص ضدچروک هستند٬ می توانند برای افراد بزرگسالی که از جوش رنج می‌برند٬ گزینه‌ای عالی و مفید باشند.
منبع: prevention

رفع جوش صورت با تفاله گوجه فرنگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ