۷ نشانه پیری دست و نحوه جلوگیری از آنها

مهرناز زاوه
گاها پوست ظریف دست و ناخن‌ها به علت فشار کاری بالا آسیب می‌بیند. اگر برنامه مشخصی برای کاهش سرعت بروز لکه‌های تیره و تغییرات بافتی نداشته باشید، دست‌هایتان به سرعت پیر خواهند شد.

بهتر است با صورت خود مثل یک اثر هنری برخورد کنید؛ برای این کار توصیه می‌شود از کرم‌های موضعی، ضد آفتاب و ضد پیری برای حفظ جوانی آن استفاده کنید. اما دست‌ها چطور؟ گاها پوست ظریف دست و ناخن‌ها به علت فشار کاری بالا آسیب می‌بیند. اگر برنامه مشخصی برای کاهش سرعت بروز لکه‌های تیره و تغییرات بافتی نداشته باشید، دست‌هایتان به سرعت پیر خواهند شد. به کمک راهبردهای زیر می‌توانید پوست دست‌های خود را سالم و جوان نگه دارید.
لکه‌های ناشی از نور آفتاب
لکه‌های تیره‌ای که پشت دست‌ها مشاهده می‌شوند، به علت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در طولانی مدت بروز پیدا می‌کنند. در این مورد، پیشگیری بهترین درمان است؛ چون لکه‌های تیره دست معمولا با افزایش سن پر‌رنگ‌تر می‌شوند. برای این کار بهتر است قبل از خروج از منزل از یک کرم ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید و ضد آفتاب خود را به دفعات تجدید نمایید. توصیه می‌شود از کرمی استفاده کنید که پوستتان را از پرتوهای فرابنفش محافظت کند. برای رفع لکه‌های موجود، از محصولی استفاده کنید که حاوی ترکیبات مهارکننده ملانین باشد؛ لکه‌های سرسخت‌تر از طریق لیزردرمانی فرکشنال قابل ترمیم هستند. رفع این لکه‌ها بعضا به انجام سه دوره درمانی نیاز دارد.
پوست چروک خورده
قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش به کلاژن آسیب رسانده، پوست شما را نازک‌تر ساخته و چین و چروک سطحی را افزایش می‌دهد. اولین راهبرد دفاعی شما کرم‌های ضد آفتاب هستند. علاوه بر رتینول که برای رفع چین و چروک صورت استفاده می‌شود، شما می‌توانید قبل از خواب مقداری ضد آفتاب به دستان خود بزنید تا مرطوب بمانند. ضد آفتاب‌ها با تحریک روند تولید کلاژن باعث افزایش ضخامت پوست می‌شوند. برای کسب نتیجه دلخواه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا برایتان یک کرم مناسب تجویز کند.
رگ‌های برجسته
متاسفانه رگ‌های برجسته یک امر اجتناب ناپذیر هستند: از دست رفتن حجم چربی با افزایش سن موجب برجستگی رگ‌های پشت دست می‌شود. هیچ درمان مشخصی برای رفع این عارضه وجود ندارد، اما کرم‌های حاوی هیالورونیک اسید به طور موقت از شدت برجستگی رگ‌ها می‌کاهند. به طور معمول از ترکیبات قابل تزریق مانند اسکالپچر یا رادیسه برای ترمیم حجم و پنهان کردن رگ‌های برجسته استفاده می‌شود.
پوسته‌های خشک
هیدراته نگه داشتن دست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال، پوست دست با افزایش سن کمی تحلیل می‌رود و بیش از پیش در معرض عوامل محرک بیرونی خارجی آب و صابون قرار می‌گیرد. در نتیجه پوست خشک‌تر شده و لایه‌های بیرونی آن ترک می‌خورد. برای حفظ رطوبت پوست، توصیه می‌شود از کرم‌های حاوی نمک‌های آلومینیوم استفاده کنید. نمک‌های آلومینیوم باعث به دام افتادن آب در زیر سطح پوست شده و سطح پوست را از عوامل بیرونی مصون نگه می‌دارند. از آنجایی که شستن بیش از اندازه دست‌ها باعث افزایش خشکی و التهاب می‌شود، بهتر است دفعات شستشوی دست‌ها را به حداقل رسانده و بیشتر از لوسیون‌های مرطوب کننده استفاده کنید.
لایه شاخی زبر
زبر بودن لایه شاخی نه تنها صورت خوشی ندارد، بلکه موجب عفونت و آسیب‌دیدگی پوست نیز می‌شود. کافی است چند شب از این ترفند استفاده کنید تا لایه شاخی دست‌های خود را سالم نگه دارید: از یک پاک کننده شیمیایی برای زدودن سلول‌های مرده استفاده کنید، سپس پوست دست را به آرامی و با ابزار ملایم ماساژ دهید. هرگز لایه شاخی ناخن را نکنید؛ این کار مثل آن است که در را برای ورود انواع باکتری بگشایید.
لکه‌های ناخن
ناخن‌های زرد می‌توانند شما را سال‌ها پیرتر نشان دهند. با اینکه تغییر رنگ ناخن‌ها اغلب به علت استفاده بیش از حد از لاک ناخن پدید می‌آید، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک عفونت حاد قارچی باشد. بنابراین بهتر است در وهله اول با یک پزشک مشورت کنید. برای رفع لکه‌های ناشی از لاک، ناخن‌های خود را با یک تکه لیمو مالش دهید؛ اسید سیتریک طبیعی موجود در لیمو از شدت زردی ناخن‌ها می‌کاهد. سپس سطح ناخن را تمیز کرده و از بافر استفاده کنید.
مانیکور قدیمی
ناخن‌های مربعی با نوک سفید و ضخیم دیگر منسوخ شده‌اند. اما این بدان معنی نیست که برای جوان ماندن به مانیکورهای عجیب و غریب نیاز دارید. بهتر است از مانیکورهای مرسوم و مد روز بهره بگیرید. یک مانیکور حرفه‌ای کمک می‌کند که انگشتان کوتاه و لاغر شما زیباتر جلوه کنند. برای شروع، دو طرف ناخن‌هایتان را به طور مورب برش دهید تا یک نوک مسطح در طرفین ایجاد شود. سپس، با استفاده از سوهان لبه‌های ناخن را به سمت داخل بیارایید و در مرحله بعد، از بافر استفاده کنید. برای بهبود فرم ناخن‌ها می‌توانید از لاک سایه روشن استفاده کنید.
منبع: health

چگونه دست‌های‌مان را جوان نگه داریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ