پرده برداری از راز ضد آفتاب‌ ها!

jalalvand
بررسی‌های جدید نشان می‌دهد؛ برخی از ضدآفتاب‌ها آن‌گونه که مردم تصور می‌کنند مطمئن نیستند. حدود نیمی از ۵۰۰ نوع فرآورده‌های ضدآفتابی که ارائه می‌شود ممکن است باعث ایجاد یا انتشار سرطان پوست شود. دکتر رضا قهستانی- رئیس انستیتو پوست تگزاس از راز ضد آفتاب ها پردخ برداری می کند!

زیرا این ضدآفتاب‌ها دارای ویتامین A یا مشتقات آن هستند. محصولات ویتامین A به فرمول‌های ضدآفتاب افزوده می‌شود، به همین دلیل یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و باعث کاهش روند پیری پوست خواهد شد.

با این وجود محققان دریافته‌اند که فرآورده‌های ویتامین A می‌توانند سرطان‌زا باشند؛ یعنی زمانی که روی پوست استفاده می‌شوند باعث ایجاد تومورهای سرطانی پوست خواهند شد. شاید ضدآفتاب‌ها از آفتاب‌سوختگی جلوگیری کنند اما در حقیقت نمی‌توانند از اشعه‌های فرابنفشی که برای سلول‌های پوست مضر هستند جلوگیری کنند.

علاوه بر این ممکن است باعث تومور و آسیب‌های دیگر نیز شوند. ضدآفتاب مناسب باید کاملا مانع جذب اشعه‌های فرابنفش شود که در دو نوع A و B است و باعث آفتاب‌سوختگی، آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد و اختلال در سیستم ایمنی پوست می‌شود. یک ضدآفتاب مناسب باید برای ساعت‌ها روی پوست باقی بماند و همچنین نباید از ویتامین A تشکیل شده باشد.

به تازگی ضدآفتاب‌هایی مناسب با چنین خصوصیات وجود ندارد. زیرا بیشتر آنها شیمیایی است و با نفوذ در پوست به سیستم هورمونی بدن آسیب می‌رساند. افراد همیشه در فضاهای باز باید از ضدآفتاب‌هایی با ۳۰ SPF استفاده کنند. دکتر قهستانی از افراد خواست تا در مورد ضدآفتاب آگاه باشند.

او تاکید کرد که محصولات ضدآفتاب باید از سنین پایین استفاده شود. مطالعات جدید نشان می‌دهد؛ افرادی که در کودکی دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اند در بزرگسالی احتمال سرطان پوست در آنها ۳ تا ۵ برابر خواهد شد. آنچه که بسیار مهم است این که برای کودکان نیز کرم ضدآفتاب استفاده کنیم و به آن اهمیت دهیم.

دکتر اظهار داشت که بسیاری از افراد به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و پس ا ز ۲۰ تا ۵۰ سالگی دچار سرطان می‌شوند.

منبع: مجله پزشکی مادر- www.iranianuk.com

لینک مرتبط: آیا SPF نشان دهنده غلظت یک ضد آفتاب است؟

کرم ضد آفتاب به تنهایی سد سرطان پوست نمی شود!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ