با دیابت 15 سال از عمر خود را کم کنید!

jalalvand
معاون آموزش وزارت بهداشت با اشاره با اینکه "دیابت" 15 سال عمر را کم می‌کند، از راه اندازی آکادمی دیابت خبر داد و گفت: مرگ ایرانی‌های زیر 70 سال کاهش می‌یابد.

به گزارش عصر امروز، دکتر محمد باقر لاریجانی با بیان اینکه در مجموع 6 درصد از جامعه به دیابت اعم از نوع یک و دو مبتلا هستند، عنوان کرد: این در حالی است که 10 درصد از مبتلایان به دیابت دچار نوع یک آن هستند. همچنین در ایران در افراد بالای 20 تا 30 سال حدود 10 تا 15 درصد جامعه به دیابت نوع  2مبتلا هستند.

25 درصد ار مراجعه کنندگان به مراکز دیالیز دیابت دارند

وی با تاکید بر اینکه دیابت در بیماری‌های غیر واگیر یکی از دلایل مهم مرگ و میر به شمار می‌رود، عنوان کرد: در صورتیکه این بیماری به خوبی کنترل نشود می‌تواند 10 تا 15 سال از عمر بیمار را کاهش دهد. طبق آمار مراکز دیالیز 25 درصد افرادی که نارسایی کلیه دارند و به این مراکز مراجعه می‌کنند با ابتلا به دیابت دچار نارسایی کلیه شده اند.

معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه شایع‌ترین دلیل از بین رفتن بینایی نیز دیابت است، گفت: 15 درصد مبتلایان به دیابت دچار زخم پا  شده و از این تعداد 15 درصد ناچار به قطع عضو می‌شوند.

لاریجانی با اشاره به اینکه طبق سند اهداف و استانداردهای ارائه خدمت در دیابت؛ غربالگری در افرادی که با ریسک بالا همراه هستند در شبکه بهداشت و در شهرستان‌های کوچک انجام می‌شود، عنوان کرد: غربالگری دیابت طبق چهارچوب موجود صورت می‌پذیرد.

افرادی که در گذشته دچار دیابت بارداری بوده اند، یا به چاقی، فشار خون یا چربی خون دچار هستند یا زمینه وراثتی قوی‌ ای دارند که پس از سن 45 سالگی توصیه می‌شود برای چکاب دیابت مراجعه کنند.

چهار درصد از خانم‌های باردار به دیابت مبتلا می‌شوند

وی با اشاره به اینکه چهار درصد از خانم‌ها هنگام بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند، عنوان کرد: پس از دوران بارداری بسته به شدت دیابت در هنگام بارداری، این بیماری یا بهبود می‌یابد یا در فرد ادامه پیدا می‌کند.

معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهدافی که در سند اهداف و استانداردهای ارائه خدمت در دیابت دنبال می‌شود، اظهار کرد: طبق این سند باید  تا 10 سال آینده 30 درصد مصر ف نمک و  نیز مصرف سیگار در افراد بالای 15 سال کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین شیوع فشار خون بالا باید 25 درصد کاهش یابد. باید تلاش کنیم میزان شیوع چاقی و دیابت را به صورت ثابت نگه داریم.

لاریجانی با اشاره به لزوم افزایش دسترسی به دارو و تجهیزات برای کنترل چهار بیماری مهم غیر واگیر شامل بیماری‌های قلب عروق، دیابت، سرطان و بیماری‌های تنفسی گفت: طبق سند مذکور دسترسی به دارو و تجهیزات در این موارد باید تا 80 درصد افزایش یابد.

وی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع همایش بین المللی راهبردی دیابت عنوان کرد: همچنین باید 50 درصد دسترسی به داروهای بیماری‌های قلبی و مغزی را افزایش دهیم که این عدد برای ایران 70 درصد تعریف شده است.

به گزارش وزارت بهداشت، لاریجانی با اشاره به لزوم کاهش کم تحرکی عنوان کرد: باید کم تحرکی به میزان 10 درصد کاهش یابد که این مورد برای ایران 20 درصد تعریف شده است.

لزوم افزایش 20 درصدی دسترسی به دارو برای بیماران روانی

معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهدافی که به صورت اختصاصی برای کشورمان طراحی شده است، عنوان کرد: ایران باید 20 درصد دسترسی به دارو برای بیماران روانی را افزایش دهد. همچنین باید مصرف چربی‌های اشباع شده را به صفر برسانیم.

وی با اشاره به لزوم کاهش 20 درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی طبق سند دیابت، گفت: از سوی دیگر باید 10 درصد مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر را کاهش دهیم. با اقدامات ذکر شده در صدد هستیم مرگ و میر زیر 70 سال را به مقدار 25 درصد کاهش دهیم.

لاریجانی با اشاره به ارائه آموزش‌های متعدد در چگونگی برخورد با دیابت اظهار کرد: در پژوهشگاه غدد حدود 80 نوع بروشور موجود است که در کلینیک مجازی نیز بارگذاری شده است.

معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه اندازی آکادمی دیابت در آینده نزدیک خبر داد: هدف از راه اندازی این آکادمی ارائه آموزش‌های لازم به بیماران و متخصصان این حوزه است.

مرجع : تسنیم

لینک مرتبط: روشی جدید برای درمان دیابت!

افزایش خطر دیابت نوع ۲ به ازای هر ساعت نشستن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ