امید به زندگی ایرانیان به ۷۳.۵ سال رسید!

jalalvand
در ابتدای انقلاب اسلامی میزان امید به زندگی در ایران 50 سال بود که این رقم در زمان حاضر به 73.5 سال رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی میزان امید به زندگی در ایران 50 سال بود که این رقم در زمان حاضر به 73.5 سال رسیده است.

رضا ملک زاده روز سه شنبه در جمع شماری از پزشکان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، با بیان اینکه کاهش قابل ملاحظه میزان مرگ و میر در بین نوزادان و مادران از دیگر دستاوردهای این دوران است، افزود: اقدامات نظام اسلامی در کنترل بیماری‌های عفونی مانند سل، مالاریا و حصبه نیز بسیار چشمگیر بوده است.

ملک‌زاده علل اغلب مرگ و میرها در کشور را از جمله بیماری‌های غیرواگیر دانست و یادآور شد: بیماری‌هایی نظیر فشار خون، سرطان‌ها، ‌بیماری‌های روانی، قلبی و عروقی، اضافه وزن اغلب قابل پیشگری هستند و وظیفه امروز انجام اقدامات پیشگیرانه در کنار توجه به نیازهای فوری مردم است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان جایگاه مهم سلامت در پیشرفت و توسعه اجتماعی کشورها خاطرنشان کرد: در بیست سال گذشته یک جهش بزرگی در زمینه انجام تحقیقات در دنیا رخ داده که کشور ما هم توانسته رشد قابل قبولی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز مصرف کالری در کشور از دو هزار به سه هزار کالری افزایش یافته است، افزود: متاسفانه نیمی از ایرانیان در سن پنجاه و پنج سالگی به بیماری دیابت دچار می شوند.

ملک زاده از موفق عمل کردن ایران در درمان سرطان خبر داد و گفت: رسیدگی به بیماران سرطانی در کشور 20 درصد رشد داشته است و با پیشگیری می توانیم 50 در صد افراد مبتلا به این بیماری را درمان کنیم.

وی تاکید کرد: دانش و حرفه پزشکی در آستانه تحولی عظیم و باور نکردنی در دو دهه آینده است و این تحول نتیجه تحقیق در پژوهش ها در علوم پزشکی و سایر علوم در 30 سال گذشته است.

ملک زاده توسعه و حمایت از نیروی انسانی، توسعه زیر ساخت های تحقیقاتی و فناوری، رصد علم و فناوری در علوم پزشکی کشور، تشویق به کار گروهی در انجام پژوهش و فناوری سلامت و تاسیس مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان را از برنامه های پژوهش و فناوری سلامت در سال جاری عنوان کرد.

با حضور ملک زاده امروز بهره برداری از سه طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با صرف بیش از 16میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

منبع: رجانیوز- ایرنا

لینک مرتبط: رمز و رازهای داشتن عمر طولانی-قسمت اول

رمز و رازهای داشتن عمر طولانی-قسمت دوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ