تزریق تستسترون و کاهش خطر حمله قلبی در مردان

مهرناز زاوه
درمان با تستسترون به مردانی که سابقه‌ی بیماری سرخرگ‌های قلبی دارند کمک می‌کند تا خطر سکته‌ی مغزی، بیماری قلبی و حتی مرگ در آنها کاهش یابد.

سال گذشته سازمان دارو و غذای آمریکا از تولیدکنندگان محصولات حاوی تستسترون خواست تا برچسب هشدار مبنی بر احتمال افزایش خطر حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی ناشی از مصرف آن را روی بسته‌های مخصوص این محصولات بچسبانند. تحقیقات جدید نشان داده که این ادعا لزوما درست نیست. درمان با تستسترون به مردانی که سابقه‌ی بیماری سرخرگ‌های قلبی دارند کمک می‌کند تا خطر سکته‌ی مغزی، بیماری قلبی و حتی مرگ در آنها کاهش یابد. در واقع مردانی که در قالب بخشی از روال درمانی از محصولات حاوی تستسترون استفاده نکردند تا ۸۰ درصد خطر عوارض مضری مانند حملات قلبی در آنها بیشتر می‌شود.
همانطور که می‌دانید تستسترون هورمونی است که گفته می‌شود مسئول تنظیم میل جنسی، میزان توده استخوان، تراکم چربی و قوای بدن بوده و نیز تولید اسپرم و گلبول‌های قرمز در مردان بر عهده‌ی آن است. با بالا رفتن سن، بدن به طور کلی تستسترون کمتری تولید می‌کند و این میزان سالانه ۱ تا ۲ درصد کمتر می‌شود. میزان کم تستسترون می‌تواند مسبب افسردگی، کم شدن تراکم استخوان، بالا رفتن چربی بدن، بی‌خوابی و کم رنگ شدن شور و حال جنسی شود. بنا به این دلایل، برخی پزشکان روش تستسترون-درمانی را به بیمارانی توصیه می‌کنند که به خاطر افزایش سن دچار کاهش این هورمون شده‌اند. در شرایطی که تجویز تستسترون-درمانی مورد تأیید سازمان FDA است، این سازمان تنها آن را مجاز به استفاده برای مردانی دانسته است که میزان تستسترون آنها به خاطر اختلالاتی مانند هیپوگونادیزم کاهش یافته است. مزایا و میزان امنیت استفاده از این روش درمانی برای درمان میزان کم این هورمون به خاطر افزایش سن هنوز تثبیت نشده است. با این حال، تحقیقات بر روی تأثیرات تستسترون مکملی در مردانی که سابقه بیماری قلبی ندارند نشان داد که این روش به افزایش خطر سکته‌ی مغزی یا حمله‌ی قلبی در آنها منتهی نشده است.
منبع: medicinenet

آیا مصرف مکمل‌های افزایش تستوسترون موجب طاسی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ