برای خداحافظی با دیابت باید روزی ۱۰ هزار گام برداشت!

faateme1366
رئیس گروه سلامت مرکز مطالعات وزارت ورزش و جوانان گفت: تقریبا ۱۰% مردم کشورمان مبتلا به دیابت و یا مستعد دیابت هستند که این آمار در مقایسه با بسیاری از کشورها در سطح بالایی قرار دارد.

شهرام فرج زاده در خصوص علت انتخاب شعار «غلبه بر دیابت» برای هفته سلامت امسال افزود: در کشور ما در چند سال اخیر تعداد افراد دیابتی و پیش دیابتی افزایش یافته و آمار نشان می دهد تقریبا ۱۰ درصد مردم کشورمان مبتلا به دیابت و یا مستعد دیابت هستند که این آمار در مقایسه با بسیاری از کشورها در سطح بالایی قرار دارد. از طرفی متاسفانه رنج سنی افراد دیابتی نیز پایین آمده است. به طور کلی ما دو نوع دیابت داریم که نوع اول آن ارثی است و در سنین پایین خود را نشان می دهد اما نوع دوم آن که بیشتر مورد نظر ما است اکتسابی بوده و عوامل محیطی و سبک زندگی فرد در بروز آن نقش دارد. در گذشته سن افراد مبتلا به دیابت نوع دو بعد از ۴۰ سالگی بود اما متاسفانه ما اکنون شاهد افرادی با سن کمتر از ۴۰ سال نیز هستیم که مبتلا به دیابت می شوند.

وی در مورد عوامل تاثیرگذار بر شیوع دیابت در کشور ادامه داد: عوامل مختلفی تاثیر گذار است از جمله فقر حرکتی، سبک زندگی، تغذیه غلط ، خواب نامناسب و عوامل مختلف دیگر یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت کبد چرب است. یکی از این عوامل اصلی در کبد چرب نیر فقر حرکتی است. به طور کلی یک فرد عادی باید در طول روز ۱۰ هزار گام بردارد تا بتوان گفت سبک زندگی فعال داشته و دچار فقر حرکتی نیست، اما بسیاری از افراد به دلیل نوع کار خود در طول روز نشسته و تحرک ندارند لذا این افراد باید حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۴۵ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند به طوری که به نفس نفس بیفتند در این صورت می تواند فقر حرکتی خود را در طول روز جبران کنند. البته برای افرادی که دارای مشکلات خاصی هستند باید حتما فعالیت با مشاوره پژشک صورت پذیرد

سبک زندگی عامل اصلی در بروز دیابت و کبد چرب

رئیس گروه سلامت مرکز مطالعات وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: عامل دیگر تغذیه است استفاده از غذاهای آماده، نوشابه، دلستر و غذاهای پر چرب در ایجاد کبد چرب بسیار موثر است. مصرف زیاد برنج، نان های سفید مانند باکت و به طور کلی نشاسته سفید حتی نان لواش در ایجاد کبد چرب موثر هستند و آگاهی از این مسئله با توجه به مصرف بالای برنج در کشور اهمیت دارد. شاید بتوان یک عامل مهم دیگر را نیز سبک زندگی جدید و استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی دانست که تاثیر زیادی در تغذیه، تحرک و… گذاشته است.

فرج زاده تاکید کرد: متاسفانه اطلاع رسانی در سطح پایینی است باید به مردم آگاهی داد. مثلا زمانی به فرهنگ رانندگی بسیار توجه شد رسانه ها به شکل های مختلف در این زمینه کار کردند و همانطور که می بینیم خوشبختانه فرهنگ رانندگی تا حدی بهبود یافته است اما در حوزه سلامت و سبک زندگی سالم آنطور که باید هنوز کار نشده است ما باید بیشتر به این حوزه توجه کنیم چرا که چه چیز می تواند مهمتر از سلامت افراد باشد.

توجه به ورزش همگانی در کنار ورزش قهرمانی

وی افزود: علاوه بر فعالیت رسانه ها در جهت اطلاع رسانی، می توان به مطالعه در خصوص فرهنگ بومی مناطق کشور پرداخت و سعی در اصلاح برخی الگوهای غلط داشت مثلا در استان یزد ابتلا به دیابت بیشتر از سایر استان هاست و اگر کمی در سبک زندگی آنها مطالعه کنیم می بینیم که استفاده از شیرینی جات به شکل های مختلف که در سوغاتی های این شهر هم مشخص است در بین مردم این استان رواج دارد. از طرفی در گذشته هر چند استفاده از شیرینی جات در بین مردم رواج داشت اما یزد شهر دوچرخه ها بود و مردم فعالیت بدنی بالایی داشتند ولی اکنون سبک غذایی به قوت خود باقی است ولی از دوچرخه ها خبری نیست باید در این زمینه ها مطالعه کرد و سبک غلط زندگی را اصلاح کرد. یا در زمینه ورزش، در کشور ما بیشتر متمرکز بر ورزش قهرمانی است و کمتر به ترویج فرهنگ ورزش همگانی توجه می شود. درست است که به همت بخش ورزش همگانی وزارتخانه کارهایی در این خصوص انجام شده است ولی هنوز بسیار جای کار دارد تا فرهنگ ورزش کردن در جامعه نهادینه شود.

منبع: مهر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ