با غذاخوردن هم می توان با روماتیسم مبارزه کرد

a.mahammadi
پژوهشگران از ۸۰ سال پیش دست به تحقیق‌هایی در مورد پیوند میان رژیم غذایی و آرتروز زده‌اند. آنان سعی دارند که تاثیر مثبت یا منفی بعضی از مواد غذایی را روی درد آرتروز کشف کنند.

  خوردن غذاهایی که برای سلامت قلب مفید هستند: یک فرد مبتلابه آرتریت ممکن است تنها به این موضوع فکر کند که چطور یک رژیم غذایی می‌تواند درد و التهاب او را تسکین دهد. این رفتار فرد قابل‌درک است، اما چنین فردی باید به‌سلامت قلبش نیز فکر کند. به همین دلیل است که افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض بیماری قلبی- عروقی هستند، بنابراین آنان باید یک رژیم غذایی مناسب با سلامت قلب اتخاذ کنند و مراقب کلسترول خود باشند. غذایی که برای سلامت قلب مفید است برای تسکین علائم آرتروز نیز مفید خواهد بود. از این غذاها می‌توان به مغزهای خوراکی (گردو)، آووکادو (بجای سس مایونز)، ادویه (به‌جای نمک) و لوبیا (به جای گوشت پرچرب) اشاره کرد.
        اتخاذ رژیم غذایی مدیترانه‌ای: اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه با میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار و ماهی‌های پرچرب فراوان و گوشت کم می‌تواند به تسکین درد و التهاب مربوط به آرتریت روماتوئید کمک کند. پژوهشگران در یک بررسی افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید را به دو گروه تقسیم کردند و یک گروه را واداشتند که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کند. پس از مدتی آنان دریافتند که این گروه از بیماران به داروهای ضدالتهابی کمتری نیاز دارند و عملکرد فیزیکی آنها بهبود یافته است.
        گنجاندن روغن ماهی در رژیم غذایی: بعضی از تحقیق‌ها تاثیر مثبت اسیدهای چرب امگا ۳ روغن ماهی در کاهش التهاب آرتریت روماتوئید را نشان داده‌اند، اگرچه مشخص نیست که میزان تاثیر اسیدهای چرب امگا ۳ چه مقدار بوده است. باوجوداین، امتحان کردن روغن ماهی هیچ ضرری ندارد. در بعضی از تحقیق‌ها بیان‌شده است که برای تاثیر مثبت روغن ماهی باید حداقل به مدت ۱۲ هفته متوالی از آن استفاده کرد. یک پیشنهاد این است که بیماران برای دریافت اسیدهای چرب امگا۳ از ماهی‌های چربی همچون ماهی سالمون یا ماهی ماکرو استفاده کنند.
        اگر غذایی باعث تشدید علائم آرتریت شد از خوردن آن خودداری کنید: بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید درمی‌یابند که چه غذایی باعث تشدید علائم آرتریت‌شان می‌شود، هر چند که پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که دقیقاً چه غذاهایی باعث تشدید علائم آرتریت می‌شوند. بعضی بیماران می‌گویند که با نخوردن شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا مواد نگه‌دارنده وضعیت بهتری دارند. علاوه بر این، بعضی از بیماران می‌گویند که نخوردن گلوتن، اتخاذ رژیم غذایی گیاهی یا استفاده از برخی ادویه‌ها باعث آرامش آنان می‌شود.
        حذف شکرهای تصفیه‌شده از رژیم غذایی: تحقیقات نشان می‌دهند که هر چه میزان مصرف شکر تصفیه‌شده بیشتر باشد، احتمال التهاب بیشتر خواهد شد، بنابراین برچسب مواد غذایی نگاه کنید تا محصولاتی را بخرید که میزان شکر تصفیه‌شده آنها کم است. همچنین می‌توانید به جای شکلات شیری شکلات تیره (تلخ) بخورید، چون آنتی‌اکسیدان موجود در آن می‌تواند به تسکین التهاب کمک کند. از دیگر مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان به چای، میوه‌ها و سبزی‌ها اشاره کرد.
        همواره رژیم غذایی خود را مدنظر داشته باشید: نگذارید که رژیم غذایی یکی دیگر از رنج‌های زندگی شما شود. روی غذاهای تازه، غذاهای سالم‌تر و غذاهای کم‌قندتر تمرکز کنید و خودتان را مجبور نکنید که از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنید.
       یک فرد مبتلابه آرتریت باید حواسش به رژیم غذایی خود باشد تا دریابد که کدام‌یک از مواد غذایی باعث تشدید علائم آرتروز در او می‌شوند، اگرچه با کسب دانش در این زمینه نیز می‌تواند از تاثیر منفی بعضی از غذاها آگاهی یابد. پس از شناسایی غذاهای نامناسب سعی کنید که آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
       در طول دوره حذف این مواد غذایی، یک یادداشت غذایی برای خود فراهم آورید تا دریابید که با حذف این مواد غذایی چه میزان کالری یا مواد مغذی از دست می‌دهید و در نتیجه با استفاده از دیگر غذاهای مناسب این کالری‌ها یا مواد مغذی ازدست‌رفته را جبران کنید. برای مشاهده تاثیر یک رژیم غذایی باید برای چند هفته صبر کنید و نباید این انتظار را داشته باشید که فورا نتیجه این رژیم غذایی را ببینید. علاوه بر این، پیش از حذف بعضی از مواد غذایی با پزشک خود مشورت کنید تا به شما راهنمایی کند و بایدها و نبایدها را به شما گوشزد کند.

منبع: روزنامه سپید

درمان های فوق العاده روماتیسم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ