بالاخره تخلفات وحشتناک پزشکی پیگیری میشوند؟!

faateme1366
نماینده مشهد در جلسه دیروز مجلس به وزیر بهداشت درباره تخلفات بیمارستان‌ها تذکر داد. پژمان‌فر گفت: متأسفانه در یکی بیمارستان‌های مشهد بیماری پس از بیهوشی به اتاق عمل برده می‌شود و درحالی‌که هیچ عمل جراحی روی وی انجام نشده است، مبلغی را از خانواده این شخص دریافت می‌کنند.

 اظهارات نماینده مشهد درباره تخلفات بیمارستانی پس از آن بود که چند روز پیش رئیس بیمارستان ولیعصر کازرون ماجرای قصور پزشکی را که باعث سوراخ شدن روده زن زائو در هنگام زایمان بود رد کرد. این در حالی است که خود او پیش از این گفته بود: طبق بررسی‌ها در این مورد حین جراحی روده بزرگ دچار 2تا 3سوراخ ریز شده و همین مسئله باعث ورود مواد داخل روده به حفره شکم و عفونت داخل شکمی شده بود. ماجرای قصورات پزشکی یکی از مسائلی است که در طول سال گذشته یکی از پربازدید‌ترین اخبار رسانه‌ها بوده است. خبرهایی مانند کشیدن بخیه کودک خمینی شهری و همچنین مرگ مادر باردار کرجی و جنینش تا مدت‌ها سوژه بخش سلامت رسانه‌ها بود. با وجود تخلفات و قصورات پزشکی اما آمارها نتیجه‌ای معنی دار از وقوع این اتفاقات را به نمایش نمی‌گذارند. براساس آمارنظام پزشکی در سال93در کل کشور، 670میلیون بار مراجعه درمانی اتفاق افتاده است. کل شکایت‌ها از جامعه پزشکی در سال گذشته 12هزار مورد بوده که نشان‌دهنده میانگین 16صدم درصدی است، این در حالی است که میانگین شکایات پزشکی در دنیا 3درصد است و به این ترتیب میزان شکایات ایرانیان از جامعه پزشکی 18برابر کمتر از متوسط جهانی است. به گفته محسن خلیلی، قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی، بسیاری از بیماران به‌دلیل ناآگاهی از حقوقشان شکایتی نمی‌کنند. برخی دیگر به‌دلیل اینکه نمی‌خواهند وقتشان در این سیستم تلف شود، از کادر درمانی شکایت نمی‌کنند و گروه دیگر به‌دلیل ناآگاهی از وضعیت حقوق درمانی از شکایت کردن سر باز می‌زنند چون به‌عنوان مثال نمی‌دانند زمانی که بیمارستانی تخلف می‌کند و آنها را در وضعیت وخیمی به مرکز درمانی دیگری ارجاع می‌دهد، تخلف است.

این در حالی است که به گفته معاون درمان وزیر بهداشت هنوز نظام ثبت کاملی برای عفونت بیمارستانی که یکی از قصورات پزشکی به حساب می‌آید در کشور نداریم. 3 آبان‌ماه سال گذشته محمد آقاجانی در این خصوص اظهار کرده بود که آمار عفونت‌های بیمارستانی در کشور کم شماری دارد و به همین علت آماری که وزارت بهداشت از میزان عفونت‌های بیمارستانی دارد، مورد قبول من نیست و نمی‌توانم آن را اعلام کنم.

17آبان سال93 بود که وزرای بهداشت و رفاه سامانه1690 را با هدف نظارت بر تخلفات تعرفه‌ای پزشکان راه‌اندازی کردند. این در حالی است که تنها 15درصد از تماس‌های ورودی به این سامانه در طول مدت فعالیت، مربوط به تخلفات تعرفه‌ای است و 85درصد باقیمانده به انتقادات مردم نسبت به دیگر بخش‌های پروسه درمان تعلق دارد. در آخرین اقدام وزارت بهداشت در این زمینه هم 15فروردین‌ماه قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل کمیته پیشگیری از خطاهای پزشکی در بیمارستان‌ها به دستور وزیر بهداشت خبر داد. ایرج حریرچی گفت: با تصمیم کمیته ویژه وزیر بهداشت قرار شد برای پیشگیری از بروز خطای پزشکی، اقدامات متعددی ازجمله اصلاحات ساختاری و اصلاحات لازم از نظر نیروی انسانی و نیز ثبت تمام خطاها و گزارش‌دهی سیستمی آنها در سال 95انجام شود.

سؤال مجلس از وزیر درخصوص سامانه پیگیری تخلفات

در جلسه 12بهمن سال94 سؤال نماینده مشهد از وزیر بهداشت تقدیم مجلس شد. سؤال نصرالله پژمان‌فر مربوط به عدم‌وجود سامانه پیگیری تخلفات در وزارت بهداشت بود. وی این سؤال را در پی وقوع اتفاقی در بیمارستان 22بهمن مشهد می‌پرسد. ماجرا درخصوص نگهداشتن جسدی در بیمارستان دانشگاه آزاد در مشهد به‌دلیل تسویه نشدن هزینه‌ها بود. گفتنی است که رئیس بیمارستان در پاسخ نامه نمایندگان مجلس کتبا نوشته بود که اگر رئیس‌جمهور هم نامه بنویسد جسد تحویل داده نمی‌شود! وزیر بهداشت برای پاسخ به این سؤال باید به مجلس برود.

با گذشت 7‌ماه هنوز خبری از نتیجه بررسی مرگ زن باردار کرجی نیست

اوایل آبان ماه سال گذشته بود که خانم بارداری به بیمارستانی در شهر کرج مراجعه می‌کند اما بعد از پذیرش مسئولان بیمارستان عنوان می‌کنند که این زن باید به دلایل خاصی به بیمارستان دیگری منتقل شود که در نهایت این خانم خارج از بیمارستان فوت می‌کند. چندی پیش سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده این حادثه در حال حاضر تشکیل شده و منتظر گزارش نظام پزشکی در مورد مسئولیت مدیر بیمارستان و مسئولان این مرکز درمانی در این رابطه هستیم. این روزها با گذشت 7ماه از این اتفاق هنوز هم خبری از نتیجه رسیدگی‌ها نیست.

متهمان حادثه بیمارستان خمینی‌شهر به حبس و خدمات پزشکی به کودکان محکوم شدند

دادگستری استان اصفهان اعلام کرد: حکم متهمان حادثه بیمارستان خمینی‌شهر در دادگاه تجدید نظر استان طرح و نهایی شد. براساس این حکم، حبس صادره از سوی دادگاه بدوی برای هر‌سه متهم این پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان تأیید شد اما نسبت به متهم ردیف اول و دوم 6‌ماه از 24‌ماه قابلیت اجرا دارد و 18‌ماه آن به‌مدت یک‌سال تعلیق شد. وی ادامه داد: درباره متهم ردیف سوم نیز 3‌ماه از 9‌ماه حبس وی تأیید شد و 6‌ماه دیگر به‌مدت یک‌سال مورد تعلیق قرار گرفت.رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان درباره ایام تعلیق حبس متهمان گفت: متهمان این پرونده در ایام تعلیق مجازات حبس هر یک موظف به ارائه خدمات پزشکی و پرستاری روزانه حداقل به‌مدت 4ساعت در یکی از مراکز بهداشتی و درمانی یا درمانگاه‌های وابسته و طرف قرارداد کمیته امداد یا سازمان بهزیستی ترجیحاً در شهر خمینی شهر و در بخش کودکان این مراکز به‌صورت رایگان شدند. در این حادثه، پسر بچه‌ای به نام «صدرا » به‌دلیل جراحت زیر چانه به بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی‌شهر مراجعه کرد و به‌صورت سرپایی و با بخیه، محل جراحت وی تحت درمان قرار گرفت اما مادر این کودک برای پرداخت هزینه درمانی اظهار ناتوانی کرد و براساس گزارش‌های موجود، کار درمانی کودک ناتمام ماند.

منبع: همشهری آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سارا

سارا

1395-04-06 - 01:12 پاسخ

البته این تخلفات در کشور ما!!! کاملا طبیعیه مخصوصا قسمتی که فرمودید با وجود وخامت اگر به مرکز دیگه ارجاع بدن تخلفه! من تو مشهدم، خواهرم تو بیمارستان دولتی (ق) تو کما بود ، گفتن باید ببریمش اون یکی مرکز دولتی دیگه (ا.ر) ؛ خلاصه قرار شد ببریمش با آمبولانس و کپسول اکسیژن و دستگاه و یک پرستار و یک انترن؛ که به محض ورود به بیمارستان دکتری که در بخش بود این آقا انترن رو کشید کنار طوری که به حساب ما نفهمیم و بهش گفت با کدوم عقلت مریض به این بدحالی رو ورداشتی آوردی؟؟؟ از نگاههای بقیه دکترها که جمع شد بودن و متعجب از کار اینا که درکشون اینقدر کمه فهمیدم که چیکار کردن...خلاصه قضیه رو بسرعت ماست مالی کردن و مارو سریع به بیمارستان ق که تو مشهد معروفه که هرکی میره دیگه سالم برنمیگرده برگردوندند.....