از روی زبان بفهمید چه بیماری‌ دارید! با تطبیق این تصاویر با زبانتان!

faateme1366
می توان از روی زبان، سلامت سایر قسمت های بدن را تشخیص داد.

زبان یکی از بخش های بدن است که به کمک آن می توانیم صحبت کنیم علاوه بر این می توان از روی زبان، سلامت سایر قسمت های بدن را تشخیص داد

زبان صاف و صورتی

زبان زمانی به طور کلی سالم به نظر می رسد که  به رنگ صورتی و عمدتا صاف باشد. برآمدگی های کوچک موسوم به پاپیل که به طور معمول بافت زبان را تشکیل می دهند وظیفه حس کردن طعم و مزه غذاها و موادی  را که می خوریم به عهده دارند.

زبان نقشه مانند

این شکل زبان که زبان نقشه مانند نام دارد به دلیل بیماری خاصی نیست بلکه در اثر تغییر ژنتیک این شکل زبان به وجود می آید. در این شکل زبان فقط افزایش حساسیت به موادغذایی، انواع خمیردندان‌ها، ادویه جات و ترشی‌جات به وجود می آید.

خطوط سفید بر روی زبان

لیکن پلانوس دهانی” یکی از شایع ترین بیماری های دهان است. در اثر این بیماری  اغلب خارش بسیار شدید و افزایش حساسیت به موادغذایی به وجود می آید اما در برخی موارد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد این بیماری درمانی ندارد اما اغلب به خودی خود از بین می رود این بیماران باید از استعمال دخانیات و قلیان خودداری کنند.

زبان زرد

یک لایه ضخیم زرد رنگ بر روی زبان به وجود می آید که معمولا نشانه ای از عفونت های قارچی بر روی زبان است. این بیماری اغلب میان کودکان و نوجوانان شایع است.  زمانی که این علایم را مشاهده کردید  باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا بدانید به چه علت به این بیماری مبتلا شده اید.

جوش یا زخم روی زبان

زخم  بر روی زبان اغلب در اثر سوختگی یا گاز گرفتگی زبان به وجود می آید. در اکثر موارد این زخم‌ها پس از مدت کوتاهی بهبود می یابند  اما اگر این زخم ها یا جوش‌ها بیش از دو هفته بر روی زبان باقی بمانند،  فورا باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این علایم می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

شکاف زبان

 زبان چاک چاک در همه سنین ممکن است دیده شود این علامت بیماری نگران کننده ای نیست اما اگر زبان شما همزمان متورم شده باشد. شما باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

زبانه موج دار و دندانه ای

این شکل زبان اغلب در زبان بچه ها دیده می شود اما در صورتیکه در بزرگسالان این مورد دیده شود می تواند نشانه ای از بیماری کم کاری تیروئید باشد.

قرمز و گوشتی

اگر بخشی از زبان شما قرمز و گوشتی شده است ممکن است به آن دلیل باشد که ویتامین های بدن شما کافی نیست. در مطالعه ای در کلینیک کلیولند اوهایو ایالات متحده نشان داده شده که این شکل زبان می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک باشد هر دو این داروها در داروخانه در دسترس است.

زبان سیاه

 اغلب افراد با دیدن این شکل زبان وحشت می کنند اما باید بدانید پوشش سیاه  بر روی زبان به این دلیل است که باکتری های خاصی به دلیل عدم رعایت بهداشت بر روی زبان رشد می کنند.  همچنین این علامت می تواند نشانه ای از  بیماری دیابت و یا پس از مصرف آنتی بیوتیک های خاص ظاهر شود.

شما می توانید این نکات مفید را برای بهبود هضم و ظاهر زبان خود بکار ببندید:

خوردن غذاهای تخمیر شده و نوشیدنی‌های پروبیوتیک باعث می شود سیستم بدن شما به تعادل برسد.

گرم کردن سیستم هضم غذایی با خوردن غذاهای پخته شده.

 اضافه کردن گیاهان و ادویه جات به مواد غذایی.

 نوشیدن چای زنجبیل گرم 20 دقیقه قبل از غذا موجب بهبود هضم غذا می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
علی عزتی

علی عزتی

1396-10-17 - 16:54 پاسخ

واقعا مفید بود خیلی ممنون