اشتباهاتی که در مواجهه با نور خورشید مرتکب می‌شوید-قسمت اول

مهرناز زاوه
وقتی صحبت از رعایت ایمنی در برابر نور خورشید به میان می‌آید، یک پیام اشتباه می‌تواند خطرآفرین باشد.

ضد آفتاب‌های زیادی برای پوست وجود دارد که بسیاری از آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرند، از جمله ضد آفتاب‌های مایعی که جذب پوست می‌شوند. SPF به درجه حفاظتی کرم‌های ضد آفتاب در برابر آفتاب اشاره دارد. SPF معادل ۱۰۰ در تمام طول روز از پوست شما محافظت می‌کند، اما این مقدار حفاظت کمی غیرواقعی به نظر می‌رسد. وقتی صحبت از رعایت ایمنی در برابر نور خورشید به میان می‌آید، یک پیام اشتباه می‌تواند خطرآفرین باشد.
مطب متخصص پوست
همیشه به یاد داشته باشید: هرگز وقتی برای معاینه پوست به دکتر مراجعه می‌کنید، آرایش نکنید، لاک نزنید و برنزه نکنید؛ چون این کارها تشخیص دقیق لکه‌ها و علائم شکل گرفته روی پوست را دشوار می‌سازند. برای مراجعه به پزشک منتظر بروز جوش و لکه نباشید. شما می‌بایست سالی یک بار به دکتر مراجعه کنید. اگر پیش از این سابقه سرطان پوست داشته‌اید، بهتر است هر ۳ یا ۶ ماه یک بار به پزشک مراجعه کنید.
اشتباه: با اینکه اولین بار بود به مطب این دکتر می‌رفتم، او می‌خواست مستقیما خال‌هایم را معاینه کند، بدون آنکه سوالی درباره سوابق پزشکی و مشکلات قبلی‌ام بپرسد.
در چند دقیقه اول از وقت معاینه می‌بایست با دکترتان درباره مسائلی از این دست صحبت کنید: اینکه کجا بزرگ شده‌اید، چقدر در معرض نور آفتاب بوده‌اید، تا به حال چند بار متوجه علائم غیرعادی روی پوست خود شده‌اید و آیا در ابتلا به سرطان پوست سابقه خانوادگی داشته‌اید یا خیر؟ هدف از این گفتگوی اولیه این است که پزشک به درک بهتری از وضعیت شما دست یابد. این پزشک است که می‌بایست گفتگوی اولیه را آغاز کند، اما اگر مایل به این کار نبود، خجالت نکشید و شخصا مکالمه را آغاز کنید.
اشتباه: فکر می‌کنم در معاینه کمی عجله به خرج داد، اما نمی‌خواستم به او خرده بگیرم.
شما می‌بایست به معنای واقعی کلمه از فرق سر تا نوک پا مورد معاینه قرار بگیرید (یک معاینه کامل باید حدود ۱۵ دقیقه طول بکشد). پشت گوش‌ها، بین انگشتان پا و حتی داخل ناف از جمله بخش‌هایی هستند که باید بررسی شوند. نواحی تحت پوشش لباس زیر و لبه‌های کناری آن نیز باید معاینه شوند. تنها استثنائی که وجود دارد، دستگاه تناسلی است. با این حال، شما می‌توانید از یک متخصص زنان بخواهید که هرگونه خال یا ضایعات پوستی موجود در ناحیه تناسلی شما را معاینه کند. اگر او به مشکل خاصی اشاره کرد، دفعه بعدی که به دیدن متخصص پوست رفتید با او مشورت کنید.
اشتباه: دکترم فقط یک معاینه ظاهری انجام داد و هیچ روش خاصی برای بررسی بیشتر نداشت.
متخصصان پوست باید بتوانند مراحل پیشرفته سرطان پوست را با چشم غیرمسلح تشخیص دهند. اما به کمک درماتوسکوپ -دستگاهی که امکان مشاهده لایه‌های زیرین پوست را فراهم می‌کند- سرطان پوست در همان مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود.
ساحل
ساحل دریا مکان مناسبی برای مشاهده و بررسی عادات مردم است؛ در اینجا می‌توانید نحوه استعمال کرم‌های ضد آفتاب را به شکل دقیق بررسی کنید. شما می‌توانید از طریق مشاهده و گوش دادن به حرف‌های مردم، متوجه عادات خوب، بد و وحشتناک آنها شوید.
سناریو: خانمی در ساعت ۱۱ صبح در حالی که کرم ضد آفتاب زده بود وارد ساحل شد؛ داخل آب رفت و بعد زیر آفتاب دراز کشید، بدون آنکه کرم ضد آفتابش را تجدید کند. پس از مدتی به دوست خود گفت احساس می‌کند که انگار پوستش آتش گرفته است.
اگر منتظر احساس سوختگی بمانید، خیلی دیر خواهد شد. فرقی نمی‌کند از چه ضد آفتابی استفاده می‌کنید، باید حداقل هر ۹۰ دقیقه یک بار آن را تجدید کنید.
سناریو: گروهی از دخترها که پوست تیره داشتند، اصلا کرم ضد آفتاب نمی‌زدند.
حتی اگر وقتی در معرض اشعه فرابنفش هستید، احساس سوختگی نکنید، به این معنا نیست که از قرار گرفتن تحت پرتوهای مضر خورشید آسیب نمی‌بینید. قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور آفتاب به DNA شما آسیب می‌رساند و ممکن است به سرطان پوست منجر شود، پیش از آنکه احساس سوختگی کنید یا حتی برنزه شوید. این امر در مورد هر نوع پوست با هر رنگی صدق می‌کند.
جذب شدن مواد تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب (دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی) روی پوست‌های تیره می‌تواند مشکل باشد. این مواد روی پوست‌های تیره مانند گچ به نظر می‌رسند. بنابراین، اگر پوست تیره دارید بهتر است از کرم‌های مایع استفاده کنید یا یک کرم شیمیایی با طیف گسترده بخرید.
منبع: womenshealthmag

درمان سریع آفتاب سوختگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ