مامان من از کجا آمدم؟! (قسمت اول)

jalalvand
تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه به سوالات عجیب و غریب کودکان پاسخ دهیم؟! یکی از اتفاقات خوب هرساله ما نزدیک شدن به بهار است که علاوه بر نو شدن سال، متحول شدن طبیعت را نیز دنبال دارد؛ تحولی که اگرچه در نظر ما که سال‌ها آن را تجربه کرده‌ایم، تکراری است ولی به چشم فرزندان خردسال ما یک تجربه جدید است. بهار و زاد و ولد طبیعت فرصت بسیار مناسبی است که کودکان ما غیرمستقیم با این نوع مفاهیم آشنا شوند. ضمن اینکه به این شکل می‌توانند شیوه برخورد درست با جانداران را بیاموزند.

دکتر مریم بختیاری، روان‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در این مورد می‌گوید: «در جامعه امروز ما، کودکان آنچنان در محاصره فناوری و تجهیزات مختلف قرار گرفته‌اند که کمتر مجال این را پیدا می‌کنند تا با طبیعت اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

البته نمی‌توان از آنها انتظار داشت که خود به طبیعت پیرامونشان توجه داشته باشند زیرا ما در زندگی امروز خود تقریبا طبیعت را به طور کامل از دسترس آنها خارج کرده‌ایم و فرزندان ما بیشتر در اتاق‌های کوچک خود و کنار اسباب‌بازی‌های سخنگو و بازی‌های رایانه‌ای رشد می‌کنند.

به نظر می‌رسد اگر ما به عنوان پدر و مادر بتوانیم در روزهای آغازین سال که فصل پویایی و تغییر طبیعت است، فرزندان خود را به محیط‌های طبیعی ببریم و با آنها در کشف پدیده‌های طبیعی نو همراه شویم، اتفاق مطلوب‌تری در ذهن و باور آنها بیفتد.»

 اما آیا واقعا رویدادهای تکراری طبیعت می‌تواند تاثیر مثبتی بر باورهای ذهنی کودکان خردسال ما داشته باشد؟

دکتر امیرحسین جلالی، روان‌پزشک در این مورد معتقد است: «مهم‌ترین نکته‌ای که یک کودک می‌تواند از نو شدن طبیعت در بهار بیاموزد، امید است.»

او می‌گوید: «در آموزش به کودکان باید به این نکته توجه داشته باشیم که با توجه به رشد شناختی‌شان به آنها آموزش دهیم و شناخت کودکان از طبیعت در سنین مختلف تفاوت‌هایی دارد. البته والدین در ارتباط با فرزند خود به دستور زبانی مشترک با او می‌رسند و می‌توانند با کودک ارتباط برقرار کنند.»

دکتر جلالی ادامه می‌دهد: «نزدیک شدن به سال نو و تغییر و تحول طبیعت، بهترین امکان عملی و کلاس درس زنده برای کودکان است که بیش از هر چیز می‌تواند به آنها امید داشتن را آموزش دهد.

اینکه درختان به خواب‌رفته در فصل زمستان پس از سپری کردن سرما و برف، دوباره با گرم شدن هوا جوانه می‌زنند و دوباره مسیر رشد را پی می‌گیرند، می‌تواند در ذهن کودک خردسال مفاهیمی مانند امید، صبر و تلاش را زنده کند. مفاهیمی که شاید آموزش آنها به صورت شفاهی و در کلاس درس بسیار دشوار باشد.»

دکتر بختیاری نیز در این مورد معتقد است: «مفاهیمی مثل امید و صبر بیش از آنکه جلوه ذهنی داشته باشند، دارای جلوه‌های عینی‌اند و از این‌رو، به سختی می‌توان آنها را به شکل تئوری به کودک آموزش داد، اما کودک وقتی در طبیعت یک ما به ازای بیرونی و مجسم از مفهوم ذهنی ارائه شده به خود می‌بیند، راحت آن را درک می‌کند و آن را در ذهن خود گسترش می‌دهد.»

لطفا ادامه مطلب را در مامان من از کجا آمدم؟! (قسمت دوم) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: پسری 7 ساله دارم که بتازگی سوالات جنسی می پرسد چگونه سوالات او را پاسخ بدهم؟

مواظب دختران کوچک باشید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ