نکاتی که درباره سمعک‌؛ باید پشت گوش انداخت!

jalalvand
یکی از حواس پنجگانه ما شنوایی است که شاید بعد از بینایی مهم‌ترین حسی باشد که انسان به آن نیاز دارد. آسیب به حس شنوایی تغییرات زیادی در زندگی فرد ایجاد می‌کند به‌خصوص اگر این آسیب در دوران کودکی باشد باعث اختلال ‌شناختی و یادگیری خواهد شد. بعضی از آسیب‌ها قابل‌جبران نیستند یعنی با دارو یا اعمال جراحی اصلاح نمی‌شوند. محققان برای برگرداندن شنوایی فرد دستگاهی به نام سمعک را اختراع کرده‌اند که توانسته کیفیت زندگی بیماران با کاهش شنوایی را ارتقا دهد.

این وسایل روز به روز در حال نو شدن و پیشرفت هستند. پس یکسری نکات وجود دارند که به آنها باید به هنگام مصرف سمعک در نظر داشته باشید

1) افرادی که سمعک دارند، حتما باید سالی یک بار به متخصص گوش و حلقی و بینی مراجعه کنند تا شنوایی‌شان مورد سنجش قرار گیرد.

اگر شنوایی تغییر کرده باشد شرکت سازنده باید سمعک را دوباره تنظیم کند. سمعک با توجه به تکنولوژی‌های متفاوتی مانند یو‌اس‌پی، بلوتوث و… تنظیم می‌شود.

2) ورود هر جسم خارجی داخل گوش، ممکن است فرد را مستعد عفونت خارجی گوش کند. پس رعایت بهداشت سمعک الزامی است و در صورتی که بیمار احساس درد دارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا درمان‌های لازم انجام شود.

3) جمع شدن واکس یا موم گوش نیز مشکلی است که در استفاده‌کنندگان سمعک (از نوع داخلی) دیده می‌شود. وقتی سمعک فردی خوب کار نمی‌کند یا احساس گرفتگی در گوش دارد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا جرم‌ها از گوش خارج شوند.

4) استفاده از سمعک برای کودکانی که با ناشنوایی متولد می‌شوند و ناشنوایی حدود 70 دسی‌بلی دارند، مفید است. اگر بیشتر از این مقدار باشد و کودک کاهش شنوایی حسی-عصبی داشته باشد، سمعک چاره‌ساز نیست و فقط نیاز به کاشت حلزون است.

5) تفاوت سمعک‌های داخل گوشی و پشت‌ گوشی فقط از نظر زیبایی نیست بلکه باتری آنها نیز با هم متفاوت است. هر چه باتری سمعک بزرگ‌تر باشد، سمعک نیز نیمه‌عمر بالاتری دارد و خروجی صدای بیشتری ایجاد می‌کند.

بنابراین سمعک‌هایی که داخل گوش قرار می‌گیرند، خروجی صدای کمتر و باتری کوچک‌تری دارند. سمعک‌هایی که داخل کانال هستند را می‌توان خارج کرد ولی سمعک‌هایی که کاملا داخل کانال هستند را باید متخصص گوش و حلقی و بینی از گوش خارج کند.

منبع:  هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: انواع سمعک و انتخاب سمعک مناسب

عمر سمعک با چه راهکارهایی افزایش پیدا می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ