رابطه مستقیم فقر و بیکاری با دندان‌های کشیده شده!

faateme1366
رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران با اشاره به اینکه در هر منطقه‌ای که امکان هزینه کردن برای دندانپزشکی کمتر است میزان پوسیدگی نیز بالا می‌رود، گفت: به نظر می‌رسد رابطه مستقیم بین فقر و پوسیدگی دندان وجود دارد و اگرچه افراد متمول هم پوسیدگی دارند اما به دلیل تمکن مالی وقتی دندانشان پوسیده می‌شود به پر کردن و اصلاح آن اقدام می‌کنند. اما افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند تعداد دندان‌های کشیده شده و از دست داده بیشتری دارند.

90 درصد هزینه‌ها را مردم از جیب می‌دهند 

دکتر باقر شهنی زاده رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهار کرد: پوسیدگی دندان به طور کلی آماری تحت عنوان dms است که از استاندارد جهانی برخوردار بوده و بر اساس آن میزان سلامت دهان و دندان در دنیا سنجیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف این آمار بر اساس هزینه‌ای که برای سلامت دهان و دندان می‌کنند متفاوت است، ادامه داد: در کشور ما در سال 60 حدود 1.8 درصد بوده است و در سال 92 این آمار 5.8 درصد بوده است یعنی روند افزایشی داشته که این افزایش به علت‌های مختلف از جمله بهداشت دهان و دندان و بالا بودن هزینه های دندانپزشکی بوده است.

دکتر شهنی زاده تصریح کرد: در کشور های پیشرفته نیز  پوسیدگی دندان وجود دارد اما میزان توجه به بهداشت در کشور ما بسیار کم است و هزینه‌های بالای دندان پزشکی نیز به معنی وجود دندان پوسیده در افراد است چراکه فرد باید بتواند هزینه‌ها را پرداخت کند تا از بهداشت دهان و دندان برخوردار باشد.

رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان ایران گفت: پرداخت هزینه های دندان پزشکی توسط افرادی که دارای حقوق با میزان قانون اداره کار هستند امکان پذیر نیست و بخش های مختلفی باید وارد عرصه شوند تا بتوانند پوسیدگی را کم کنند.

پوسیدگی دندان در شهرهای مرزی و با آمار بیکاری بالا بیشتر است

وی افزود: در حال حاضر میزان پوسیدگی در بزرگسال‌ها بیشتر است و پراکندگی جغرافیایی آن نیز متفاوت است به این معنی که وقتی ما بالاترین آمارهای بیکاری را در شهرهای مرزی و به طور مثال بیشترین آمار بیکاری را در استان خوزستان داریم طبیعتا میزان پوسیدگی در این مناطق بیشتر است.

شهنی زاده بیان کرد: در هر جا که امکان هزینه کردن برای دندانپزشکی کمتر است میزان پوسیدگی نیز بالا می رود. بنابراین به نظر می‌رسد رابطه مستقیم بین فقر و پوسیدگی دندان وجود دارد و اگرچه افراد متمول هم پوسیدگی دارند اما به دلیل تمکن مالی وقتی دندانشان پوسیده می‌شود به پر کردن و اصلاح آن اقدام می‌کنند. اما افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند تعداد دندان‌های کشیده شده و از دست داده بیشتری دارند.

رییس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران افزود: تا زمانی که دولت از طریق پیشگیری به کنترل پوسیدگی اقدام نکند و برای آن سوبسید ندهد امکان ندارد نسل بعدی بدون پوسیدگی باشد و مشکلات پوسیدگی دندان حل نخواهد شد.  

هزینه های دندانپزشکی باید بیمه شود

وی ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد هزینه های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می شود و تا زمانی که دولت بودجه مورد نیاز بخش بیمه را تامین نکند و بیمه‌ها  هزینه‌های دندان پزشکی را پوشش ندهند همچنان با بحران پوسیدگی دهان و دندان مواجه هستیم و نتیجه‌اش این است که افراد از سلامتی کامل از نظر زیبایی،‌ جویدن و تغدیه برخوردار نخواهند بود.

شهنی زاده گفت: در حال حاضر جامعه ما سالمند است و افرادی که در میانسالی هستند نسبت‌شان به جامعه جوان دهه شصت برتری پیدا می‌کند در نتیجه ما با یک طیف بی دندانی در حال حاضر روبه رو هستیم که هزینه بازسازی دهان و دندان خیلی بالا است بنابراین دولت باید خیلی عاجل و سریع مساله بیمه‌ها را حل و برای بیمه‌ها این شرایط را ایجاد کند که امکان تامین سلامتی دهان و دندان را فراهم کنند.

کنترل پوسیدگی دندان با ایجاد اشتغال

رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان که در حال حاضر وجود دارد مسایل خاص خود را دارد و بیش از 20 سال که در این زمینه کار می‌شود ولی نتیجه مطلوب حاصل نشده است .

وی گفت:  اولین چیزی که در خصوص کنترل پوسیدگی دندان مهم است ایجاد اشتغال است. در حال حاضر گفته می شود 7 میلیون نفر جمعیت بیکار وجود دارد بنابراین  وقتی کسی شغل نداشته باشد نمی‌تواند سلامت دهان و دندان را تامین کند.

شهنی زاده اظهار کرد: دولت باید در زمینه بهبود اقتصاد جامعه حرکت کند و اشتغال زایی کند و این یک مساله بسیار پیچیده و در ارتباط با هم است و صرفا اینکه بیمه وارد عرصه شود یا بهداشت دهان و دندان را آموزش دهیم اثرگذار نیست و اشتغال و ایجاد بیمه برای شاغلین به طور اجباری از مسائل مرتبط به هم است که می تواند با کاهش هزینه های از جیب مردم موجب ارتقای سلامت دهان و دندان در افراد جامعه شود.

منبع: ایلنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ