اختراع عالی تبریزی ها برای تشخیص دقیق‌ بیماری‌ها!

faateme1366
محققان پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت اولین حسگر زیستی بر اساس تشدید پلاسمون سطحی برای کاربردهای زیستی از جمله تشخیص بیماری‌ها با دقت بالا شدند.

اصغر عسگری، رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز با اعلام این خبر با بیان اینکه تشخیص بیماری‌ها، کشف داروهای جدید، سیستم‌های دارورسانی و شناسایی آلودگی‌ها توسط عامل‌های بیولوژیکی نظیر DNA، پروتئین‌ها، آنتی‌بادی‌ها، آنزیم‌ها و ویروس‌ها در حالت کلی توسط سامانه‌ای تحت عنوان حسگر زیستی انجام می‌گیرد، تصریح کرد: این حسگرها بر اساس روش عملکردشان به گروه‌های مکانیکی، شیمیایی، الکتریکی و نوری دسته‌بندی می‌شوند که دقت بسیار بالایی دارند.

عسگری با اشاره به اینکه حسگر زیستی تشدید پلاسمون سطحی (SPR)، یک حسگر زیستی نوری بدون نشانه‌گذاری است که متشکل از دو بخش شبیه‌سازی و تجربی است، یادآور شد: در بخش شبیه‌سازی با استفاده از روش ماتریس انتقال، حسگرهای زیستی تشدید پلاسمون سطحی در دو مدولاسیون زاویه‌ای و طول موج شبیه‌سازی شده است و در بخش تجربی تجهیزات لازم جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی این حسگرها اعم از تراشه‌های حسگر، میز اپتیکی چرخان و سلول جریان، در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شده است.

وی تصریح کرد: طراحی و ساخت این حسگر در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته فتونیک تحت عنوان «بررسی تجربی حسگرهای زیستی بر اساس تشدید پلاسمون سطحی»، توسط آرش نیک نیازی و با راهنمایی سهراب احمدی و وحید سیاهپوش از اعضای هیات علمی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز و مشاوره محمدرضا رشیدی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.

رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز هدف اصلی از این کار تخصصی را طراحی و ساخت نمونه اولیه از این حسگرها جهت توسعه نسخه‌های تجاری با استفاده از خلاقیت و تکنولوژی روز دنیا در این زمینه اعلام کرد.

وی با اشاره به دستاوردهای این پژوهش گفت: انتخاب به عنوان یکی از 10 ایده برتر پژوهش در اولین جشنواره ایده‌های برتر دانشگاه تبریز، ارائه دو مقاله در گردهمایی سالانه سیستم‌های ابعاد پایین دانشگاه تبریز، ششمین کنفرانس بین‌المللی نانوساختارهای دانشگاه شریف در کیش و شرکت در سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی از دستاوردهای علمی این پژوهش است.

بر اساس این گزارش، این طرح در حال حاضر در مرحله ثبت اختراع جهت ورود به مرکز رشد دانشگاه تبریز و انجام مراحل تجاری‌سازی است.

منبع: ایسنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ