باورهای غلط درباره غذا که کودکان را چاق می‌کند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر بسته بندی نشان می‌دهد که این محصول یک نان سبوس‌دار است، به این معنا نیست که برای کودک مناسب است. نان سبوس‌دار فرآوری شده تقریبا فاقد فیبر است. بنابراین هنگام خواندن برچسب بسته بندی نان بیشتر مراقب باشید.

همانطور که در قسمت اول گفتیم متخصصان توصیه می‌کنند که با در نظر گفتن باورهای غلطی که در ادامه معرفی می‌شوند، خوراکی‌های سالم‌تری را برای فرزندان خود انتخاب کنید:
باور غلط ۴: نان سبوس‌دار یک نان سالم است
برخلاف باور عموم، تفاوت چندانی بین نان سفید و نان سبوس‌دار وجود ندارد. هر دوی آنها گلوکز زیادی دارند که به یک شکل وارد جریان خون می‌شوند. این امر نه تنها باعث افزایش وزن می‌شود، بلکه مصرف کننده را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند مانند دیابت قرار می‌دهد.
اگر بسته بندی نشان می‌دهد که این محصول یک نان سبوس‌دار است، به این معنا نیست که برای کودک مناسب است. نان سبوس‌دار فرآوری شده تقریبا فاقد فیبر است. بنابراین هنگام خواندن برچسب بسته بندی نان بیشتر مراقب باشید و از خریدن محصولاتی که برچسب ۱۰۰ درصد سبوس دارند، خودداری کنید. همیشه گزینه‌های سالم‌تری وجود دارد که گلوکز مورد نیاز کودکان را تامین می‌کنند.
باور غلط ۵: ماست منجمد یک دسر سالم است
ماست منجمد یک جایگزین سالم برای انواع بستنی است، اما این بدان معنا نیست که بهترین گزینه است. با اینکه بیشتر ماست‌های منجمد کم‌چرب هستند، اما بیش از آنچه که تصورش را کنید کالری دارند. یک فنجان بزرگ ماست منجمد حدودا ۳۸۰ کالری و ۷۶ گرم قند دارد. اکثر بچه‌ها ترجیح می‌دهند ماست منجمد خود را با یک طعم متفاوت و شیرینی زیاد میل کنند که می‌تواند به اندازه خوردن یک بستنی چاق کننده باشد. افزودن طعم دهنده، آب نبات و شربت‌های مصنوعی، سطح شیرینی محصول را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. بهتر است ماست منجمد را به صورت ساده و به همراه میوه سرو کنید. میوه شیرینی طبیعی ماست را تامین می‌کند، بدون آنکه باعث افزایش سطح قند خون شود. همچنین، بهتر است ظرف ماست کوچک باشد تا در مصرف کالری زیاده‌روی نشود.
باور غلط ۶: چیپس‌های گیاهی جایگزین مناسبی برای چیپس سیب زمینی هستند
این میان وعده فریبنده اغلب همان مقدار کالری را دارد که چیپس سیب زمینی تامین می‌کند. به علاوه، مانند چیپس سیب زمینی موجب افزایش وزن می‌شود. سبزیجات موجود در چیپس‌های گیاهی شما را از سیب زمینی و آرد ذرت بی نیاز می‌کنند. اما مواد مغذی ضروری که سبزیجات دارند، اغلب در فرآیند تهیه این چیپس‌ها از بین می‌روند. شما می‌توانید بدون استفاده از سیب زمینی‌های فرآوری شده در منزل چیپس درست کنید. مثلا می‌توانید از کلم پخته شده و روغن زیتون به همراه کمی نمک استفاده کنید. این میان وعده ترد مثل چیپس است، اما فاقد مواد غذایی ناسالم می‌باشد و سلامت و وزن فرزند شما را نیز به خطر نمی‌اندازد.
منبع: parenting

صبحانه مناسب برای کودکان مبتلا به بیش‌فعالی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ