همه کودکانی که به دیابت، ناراحتی های قلبی و کوتاه قدی مبتلا می شوند!(قسمت اول)

jalalvand
روز به روز کودکانی را در آغوش پدرها و مادرانشان می بینیم که از فرط چاقی لباسان به تنشان تنگ شده است.این وضعیت اصلا خوشایند نیست، چون که علاوه بر انواع بیماری های خطرناکی کودک را تهدید می کند حتی باعث کوتاه قدی او نیز می شود. پس رژیم لاغری به نفع رشد قدی کودکان نیز هست.نظر دکتر سیدعلی کشاورز- متخصص تغذیه در این باره اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار می دهد.

چاقی کودکان چه مضراتی دارد و چرا باید کنترل شود؟

اگر چاقی کودکی تداوم پیدا کند احتمال اینکه در بزرگسالی از چاقی رنج ببرد 30درصد افزایش پیدا می‌کند و اگر چاقی به سن بلوغ برسد این احتمال به 80درصد می‌رسد. به علاوه، چاقی احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی و کبد چرب و سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی را افزایش می‌دهد.

بعضی‌ها فکر می‌کنند چون بچه‌ها در سن رشد هستند نباید رژیم بگیرند، این تصور درست است؟

نه، گاهی بچه‌ها اضافه وزن دارند که در این صورت کافی است عادات غذایی‌شان اصلاح و بدخوری‌هایشان حذف و وزنشان به شرایط ایده‌آل نزدیک شود. گاهی هم چاق‌ یا مبتلا به چاقی مفرط هستند که باید زیر نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرند.

رژیم الزاما به معنی محدودیت مطلق نیست بلکه به معنی اصلاح عادات و رفتارهای نادرست غذایی است. در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان بیشتر هله‌هوله و چربی غذا کم یا حذف و رفتارهای غذایی خانواده اصلاح می‌شود. گاهی هم حفظ وزن کافی است و لازم نیست بچه وزن کم کند که البته تشخیص این موضوع با متخصص تغذیه است.

برخی تصور می‌کنند رژیم کاهش وزن رشد قدی کودک را دچار اختلال می‌کند اما پارسا در مدتی که رژیم کاهش وزن داشته 6سانتیمتر قد کشیده است. لطفا در این باره بیشتر توضیح دهید.

اولین موضوعی که من هنگام رژیم دادن به کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار می‌دهم این است که شانس رشد قدشان بیشتر شود و برنامه غذایی‌شان را بر این اساس تنظیم می‌کنم. برای اینکه رشد قد کودک مختل نشود باید برنامه غذایی‌اش طوری باشد که نیازهای رشد را تامین کند.

من در برنامه غذایی کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند 3 لیوان شیر کم‌چرب، گوشت و پروتئین کافی و میوه و سبزی قرار می‌دهم تا کلسیم، مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز برای رشدش تامین شود و در صورت ضرورت مکمل روی و در سنین بالای 10 سال اگر لازم باشد آرژنین تجویز می‌کنم. در این صورت رشد قدی نه‌تنها مختل نمی‌شود بلکه بهتر هم خواهد شد.

رژیم گرفتن در سن و سال پارسا آسان نیست. رژیم غذاییای که شما برای پارسا تنظیم کردید چه ویژگی‌هایی داشته و شما چطور به او کمک کردید که بتواند برنامه غذایی‌اش را رعایت کند؟

تقاضای پیروی کامل از رژیم غذایی در کودکان آسان نیست اما از سن 10 سالگی کودکان درک کاملی پیدا می‌کنند. مشاوره تاثیر روانی زیادی روی نوجوانان دارد. باید برای مشاوره با آنها وقت صرف کرد تا انگیزه‌شان تحریک شود.

من به نوجوانان می‌گویم: «چاقی چند چیز مهم را در زندگی از شما می‌گیرد؛ خوابتان را زیاد می‌کند، احساس سستی و کرختی ایجاد می‌کند و قدرت یادگیری را پایین می‌آورد و در نتیجه موفقیت تحصیلی‌تان را دچار اختلال می‌کند.

احتمال ابتلا به دیابت، سکته، سرطان، نقرس و بیماری‌های مرتبط با چاقی را بالا می‌برد و سلامت و تندرستی را از شما می‌گیرد. همچنین روی ظاهر و زیباییتان تاثیر می‌گذارد و تناسب اندامتان را از بین می‌برد. اگر به ورزش علاقه داشته باشید، چاقی نمی‌گذارد به موفقیت ورزشی برسید.

تنها راه توفیق در این زمینه‌ها کاهش وزن است و بهترین راه کاهش وزن حذف هله‌هوله که به شدت چاق‌کننده و آسیب‌زاست.»

کودک یا نوجوان به هر کدام از این موارد علاقه داشته باشد توجه‌اش را جلب می‌کنم. شیوه مشاوره و شیوه برقراری ارتباط با کودک و نوجوان و آموزش تغذیه سالم بسیار مهم است و در تغییر الگوی زندگی و توفیق در برنامه کاهش وزن نقش بسزایی دارد.

لطفا ادامه مطلب را در همه کودکانی که به دیابت، ناراحتی های قلبی و کوتاه قدی مبتلا می شوند!(قسمت دوم) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: وقتی بچه ها دیابت می گیرند؛ پدر و مادر چه باید بکنند؟! (قسمت اول)

برای رشد قد کودکان از چه درمانی استفاده می شود ؟

چگونه می توان از چاقی کودکان جلوگیری کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ