راهکار ترک اعتیاد شکر و شیرینی!

faateme1366
مطالعات محققان نشان می دهد، شکر یکی از مهمترین دلایل ابتلا به چاقی، دیابت، ایست قلبی، اختلال خواب و پوسیدگی دندان است؛ از طرفی این ماده غذایی برای مغز کاملا اعتیاد آور است.

به گزارش ساینس، اعتیاد به شکر چندی قبل توسط محققان دانشگاه ییل به اثبات رسید. ولی مطالعات جدید نشان می دهد با چند راهکار ساده می توان این اعتیاد را ترک کرد. این مطالعه که در نشریه Nutrition & Diabetes منتشر شده نشان می دهد تغییر عادات غذایی و استفاده از غذاهای سالم، به مرور زمان مغز را عادت می دهد و تمایل به مصرف غذاهای ناسالم از بین می رود.

در ادامه به چند روش ساده برای ترک اعتیاد به شکر بیان شده است:

1غذاهای ناسالم را با غذاهای سالم جایگزین کنید

اولین قدم برای ترک شکر، جایگزین کردن غذاهای آماده، چرب، شور و فست فود، با غذاهای سالم و پرفیبر است. غذاهای پرفیبر با پروتئین متوسط و قند پایین، اشتها را تنظیم می کنند. گوشت بدون چربی، ماهی، حبوبات، آجیل، غلات کامل و میوه و سبزی را وارد برنامه غذایی خود کنید.

2یک برنامه غذایی تهیه کنید

مطالعات نشان می دهد تهیه برنامه غذایی نقش مهمی در تصمیم آگاهانه در انتخاب غذا دارد. بنابراین در اولین فرصت یک برنامه غذایی آماده کرده و به آن عمل کنید. تهیه این لیست نقش مهمی در کاهش وزن دارد.

3غذای ناسالم را به خانه راه ندهید

توصیه شده است که از خرید غذاهای شیرین و ناسالم اجتناب شود و چنانچه در یک موقعیت خاص مانند مهمانی به خرید این غذاها نیاز است، باقیمانده آن به نحوی از منزل خارج شود؛ چراکه استفاده از غذاهای ناسالم سبب تحریک منطقه پاداش مغز می شود و واکنش مغز به این نوع غذاها تا اندازه ای است که ترک آنها امکان پذیر نمی شود.

4غذاهای متنوع با عطر و طعم متفاوت را تجربه کنید

رژیم غذایی متنوع با عطر و طعم متفاوت سبب می شود که بجای تحمل غذا، از آن لذت ببرید. هرچه بیشتر از غذایی لذت ببرید، آن غذا بیشتر با مرکز پاداش مغز مرتبط می شود.

5وقتی از خانه خارج می شوید، با خود میوه و تنقلات سالم ببرید

این کار سبب می شود که هنگام مواجه شدن با غذاهای ناسالم، کمتر وسوسه شوید و از تنقلات سالمی که به همراه دارید استفاده کنید.

6عادات غذایی ناسالم را ترک کنید

مصرف دسر یا شیرینی یک عادت غذایی کاملا اشتباه است. سعی کنید چنین عادت هایی را ترک کنید.

7شکر را با شیرین کننده های مصنوعی جایگزین نکنید

مطالعات نشان می دهد تاثیر شیرین کننده های مصنوعی در چاقی، دیابت و پوسیدگی دندان، بیشتر است.

8آهسته غذا بخورید

9سرپایی و ایستاده غذا نخورید

موارد اشاره شده چند راهکار ساده برای ترک شکر و کاهش وزن است.

منبع: ایرنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ