چریش؛ گیاهی برای پوست و مو!

faateme1366
چریش نوعی گیاه خوراکی در خراسان شمالی است که هرساله در فصل بهار علاقه مندان زیادی را به دامنه کوه ها می کشاند .

با رویش انواع گیاهان معطر و خوراکی در دامنه کوه ها، دشتها و جلگه‌ها، مردم برای چیدن انواع گیاهان خوراکی و دارویی به دامن طبیعت روی می‌آورند .

هر بوته گیاه چریش چندین برگ دارد که مانند سبزی تره قسمت انتهایی آن در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده‌ است .

گیاه چریش در فصل بهار در همه سبزی فروشی ها عرضه می شود مردم خراسان شمالی بخصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند .

آش چریشی مخلوطی از حبوبات، بلغور و گیاه چریش است و نان چریشی نیز با استفاده از خمیر، زردچوبه، سیب زمینی، پیاز، روغن حیوانی و گیاه چریش در تنور پخته می‌شود .

گیاه چریش در خراسان شمالی به لحاظ شرایط اقلیمی آن بخصوص در مناطق شمالی در منطقه گلول شیروان، راز و جرگلان، ارتفاعات اسدلی و کوه شاه جهان اسفراین، سالوک، کوه بهار، قزلق و شوقان جاجرم و مناطقی از شهرستان مانه و سملقان می‌روید .

کارشناسان منابع طبیعی خراسان شمالی، برای جلوگیری از تخریب مراتع و پیشگیری از نابودی این گیاه ، آموزش بهره‌برداران در شناسایی گونه‌های قابل بهره برداری، زمان گلدهی، زمان رسیدگی و بهترین زمان برداشت ریشه‌ها را حایز اهمیت می دانند .

ریشه‌های غده‌ای برخی از این گونه‌ها چسبناک بوده که موارد استفاده از آن در مناطق مختلفی از جمله ایران، ترکمنستان و افغانستان به عنوان چسب طبیعی مشاهده شده است.

این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی اش قابلیت دارویی نیز دارد .

علاوه بر مصرف دارویی آن به‌تنهایی و یا در ترکیب با سایر گیاهان ارزش آن مضاعف می‌شود و در طب سنتی برای مداوای عوارض لکه‌های پوستی، اگزما، شکستگی اعضای بدن و جلوگیری ‌از ریزش مو و تقویت پیازمو نیز کاربرد دارد .

کارشناسان با تاکید بر اینکه هنگام برداشت، فقط باید برگ این گیاه جدا شده و از ریشه کندن آن خودداری شود زیرا قطع گیاه چریش از ریشه موجب کاهش پراکنش آن می‌شود.

در فصل بهار در خراسان شمالی نزدیک به 50 نوع گیاه خوراکی و دارویی برداشت می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ