آیا جایگزینی چربی اشباع شده با روغن سبزیجات برای مقابله با بیماری قلبی تاثیرگذار است؟

مهرناز زاوه
آیا جایگزینی چربی‌های اشباع شده یا روغن سبزیجات که سرشار از چربی‌های چندگانه اشباع نشده به نام اسید لینولئیک است می‌تواند به کاهش LDL (کلسترول بد) کمک و میزان بیماری عروق کرونری و مرگ را کاهش دهد؟

دهه‌هاست که مدام درباره‌ی چربی‌های اشباع شده به امریکایی‌ها هشدار داده می‌شود، در واقع انجمن سلامت امریکا اعلام کرده که مصرف میزان بالایی از این چربی‌ها می‌تواند باعث افزایش میزان کلسترول شود. در اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی، محققان آزمایشی انجام دادند تا دریابند آیا جایگزینی چربی‌های اشباع شده یا روغن سبزیجات که سرشار از چربی‌های چندگانه اشباع نشده به نام اسید لینولئیک است می‌تواند به کاهش LDL (کلسترول بد) کمک و میزان بیماری عروق کرونری و مرگ را کاهش دهد یا نه. تمام شواهد مبنی بر مثبت بودن این مسئله بود، اما طی تحقیقات جدید صورت گرفته، پایه‌های این فرضیه در باور مردم کمی متزلزل شده است.
در این زمینه، محققان بر روی ۹۴۲۳ شرکت کننده از بیمارستان‌های روانی ایالتی و یک مکان پرستاری آنها را بررسی‌ کردند و آزمایشاتی انجام دادند. این مکان‌ها نسبتا ایده آل بود چرا که شرکت کنندگان مجبور می‌شدند تمام وعده‌های غذایی را بخورند. و هدف محققان این بود که دریابند که آیا جایگزین کردن چربی‌های اشباع شده با اسید لینولئیک می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های عروقی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ شود یا نه.
بیمارستان‌ها به جای استفاده از روغن‌های پخت و پز، از روغن مایع ذرت در مواد غذایی مانند سس سالاد، گوشت بیف کم چرب، شیر و پنیر استفاده کردند که در کل باعث شد شرکت کنندگان حدود ۵۰ درصد چربی اشباع شده کمتر و ۲۸۰ درصد اسید لینولئیک بیشتری مصرف کنند. البته گروه تحت کنترل هم رژیم غذایی با چربی بالا داشت. نتایج در آن بازه زمانی نشان داد که خوردن روغن بیشتر به جای چربی باعث کاهش کلسترول می‌شود، اما اصلا نمی‌تواند عامل بقا باشد. در واقع شرکت کنندگانی که کاهش چشمگیری در کلسترول خونشان رخ داد، خطر مرگ در آنها بیشتر دیده شد. 
منبع: medicinenet

آیا تخم مرغ باعث بیماری قلبی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ