۸ عامل موثر در افزایش بروز یائسگی زودرس-قسمت اول

مهرناز زاوه
هیچ آزمایش مشخصی برای پیش بینی زمان وقوع یائسگی وجود ندارد، اما بهترین کار این است که برای تخمین زمان یائسگی به مادر و خواهران بزرگ‌تر خود نگاه کنید.

هیچ آزمایش مشخصی برای پیش بینی زمان وقوع یائسگی وجود ندارد، اما بهترین کار این است که برای تخمین زمان یائسگی به مادر و خواهران بزرگ‌تر خود نگاه کنید. به گفته مری جین مینکین، استاد رشته زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل، سابقه خانوادگی موثرترین عامل در زمان بروز این مسئله است، اما به تنهایی موجب یائسگی زودرس نمی‌شود.
بر اساس آمار انجمن یائسگی امریکای شمالی، میانگین سن یائسگی در ایالات متحده ۵۱ سال و بازه زمانی طبیعی این عارضه بین ۴۰ تا ۵۸ سال است. با این حال، محققان بر این باورند که شیوه زندگی فرد می‌تواند این دامنه سنی را ۲ سال یا بیشتر جلو بیاورد. بسیاری از چیزها برای تخمدان سمی هستند و می‌توانند بر سن یائسگی اثر بگذارند.
یائسگی زودرس به عنوان یکی از نشانه‌های پیری بیولوژیکی در نظر گرفته می‌شود. این عارضه خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در سال‌های آتی را افزایش می‌دهد. زنانی که دچار یائسگی زودرس می‌شوند، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، افسردگی و زوال عقل قرار دارند و اگر استروژن دریافت نکنند، در معرض خطر بالقوه‌ای قرار خواهند گرفت. اگر فکر می‌کنید به یائسگی زودرس دچار شده‌اید، بهتر است درمان به کمک استروژن را هرچه سریع‌تر آغاز کنید.
یائسگی به لحاظ تخصصی عارضه‌ای است که در آن تعداد فولیکول‌های تخمدانی حامل تخمک از حد مشخصی پایین‌تر می‌آیند و خانمی که دستخوش این عارضه می‌شود، برای ۱۲ ماه متوالی پریود نمی‌شود. خانم‌ها می‌توانند با بررسی عوامل موثر بر این عارضه از وقوع زودرس آن جلوگیری کنند.
۱. سیگار کشیدن
مطالعه منتشر شده در نشریه BMJ در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعال و غیرفعال، یعنی آنهایی که سیگار می‌کشند و آنهایی که در کنار افراد سیگاری زندگی می‌کنند، ۱ تا ۲ سال زودتر از کسانی که سیگار نمی‌کشند و در معرض دود سیگار زندگی نمی‌کنند، یائسه می‌شوند. دیانا بیتنر، استادیار کالج ایالتی میشیگان در رشته پزشکی در این باره می گوید: «وقتی در روز یک پاکت یا بیشتر سیگار می کشید، به طور مداوم به سلول های بدن تان آسیب می رسانید. و هنگامی که فولیکول‌های تخمدان آسیب می‌بینند، سریع‌تر یائسه می‌شوید. اگر به سلامتی و طول عمر خود علاقه‌مند هستید، به طور جدی این عادت ناپسند را کنار بگذاید.
۲. استرس
یافته‌های محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون نشان می‌دهد خانم‌هایی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند ۸۰ درصد زودتر به سن یائسگی می‌رسند. به گفته آنها، استرس نقش بسزایی در وقوع این عارضه دارد. سیستم ایمنی و استرس از هم تاثیر می‌پذیرند، اما ماهیت این آثار کاملا مشخص نیست. در مورد مشکلات مالی، عوامل زیادی دخیل‌اند: این افراد به طور بالقوه اضافه وزن دارند و یا از دیابت، پرخوری و بی خوابی رنج می برند. مجموعه این عوامل بر کل بدن از جمله تخمدان اثر می گذارد. خواب کافی و تغذیه مناسب می تواند از وقوع این عارضه جلوگیری کرده و از شدت استرس بکاهد.
۳. لاغری بیش از حد
بی‌اشتهایی، پرخوری و ورزش حرفه‌ای می‌تواند موجب تضعیف عملکرد تخمدان شود. اما باید توجه داشت که افتادگی تخمدان به معنای یائسگی نیست. در مورد خانم‌هایی که خیلی لاغرند، این هیپوتالاموس است که از فعالیت باز می‌ماند. این خانم‌ها در صورت تزریق عصاره هیپوتالاموس یا افزایش وزن می‌توانند به کارکرد مجدد تخمدان شان امیدوار باشند. به گفته جولیا اشلام، استاد دانشکده پزشکی هاروارد، اختلالات غذایی با وقوع یائسگی زودرس در ارتباط هستند. بر اساس آمار سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، شاخص توده بدنی سالم می‌بایست بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ باشد. شاخص ۱۸.۵ کم وزن در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند موجب تسریع زمان وقوع یائسگی در خانم‌ها شود.
منبع: prevention

۱۰ باور رایج نادرست درباره یائسگی خانم‌ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ