مزایا و معایب سبزیجات کنسروی

مهرناز زاوه
بسیاری از فروشندگان مواد خوراکی ترجیح می‌دهند که به جای سبزیجات کنسروی، سبزیجات تازه بفروشند چرا که معتقدند خواص غذایی آنها بیشتر است. اما محصولات کنسروی یا منجمد هم می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند.

بسیاری از فروشندگان مواد خوراکی ترجیح می‌دهند که به جای سبزیجات کنسروی، سبزیجات تازه بفروشند چرا که معتقدند خواص غذایی آنها بیشتر است. اما محصولات کنسروی یا منجمد هم می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند. در اینجا می‌خواهیم به برخی از مزایا و معایب آنها بپردازیم.
مزایا
بزرگ‌ترین امتیاز انتخاب محصولات کنسروی، جنبه‌ی مالی آن است. بررسی هزینه‌ها نشان داده است که سبزیجات کنسروی تقریبا قیمتی معادل یک-پنجم سبزیجات تازه و نصف سبزیجات منجمد دارد. از طرفی برخی از سبزی‌های تازه‌ای را که خارج از فصل آن می‌خرید، معمولا گران‌تر از قیمت عادی هستند چرا که اکثرشان وارداتی‌اند.
علاوه بر قیمت، سبزیجات کنسروی را می‌توان در دمای اتاق هم نگهداری کرد و نسبت به سبزیجات کنسروی، طول عمر بیشتری دارند.
در حالی که میوه‌های تازه و سبزیجات دارای مواد مغذی زیادی هستند، باید به خاطر داشته باشید که اغلب آنها از فواصل دور آورده می‌شوند و بر روی قفسه‌های فروشگاه چیده می‌شوند تا به فروش برسند. سبزیجات کنسروی، زمانی بسته بندی می‌شوند که سبزی در اوج رسیدگی است، در واقع زمانی که میزان مواد مغذی آنها در بالاترین حد است.
معایب
یکی از معایب سبزیجات کنسروی، میزان سدیمی است که در برخی موارد برای نگهداری به آن افزوده می‌شود. مصرف زیاد سدیم خوراکی می‌تواند به فشار خون بالا بیانجامد که خطر حمله‌ی قلبی را بالا می‌برد.
از دیگر معایب آن این است که میزان ارزش غذایی آنها به مرور زمان از بین می‌رود، خصوصا مواد حلال در آب مانند ویتامین B و C.
یکی دیگر از معایب مهم در این زمینه، قوطی‌های حامل این مواد است. جداره قوطی‌ها و بطری‌های پلاستیکی اغلب دارای بیزوفنول A است که قابلیت آن را دارد که غذا را به خود بگیرد و جذب کند. در دوزهای بالا، این ماده به مانند هورمون استروژن عمل کرده و می‌تواند خطر بروز برخی سرطان‌ها را افزایش دهد. بنابراین ترجیحا سعی کنید قوطی‌ها و ظرف‌های کنسروی شیشه‌ای بخرید.
منبع: thehealthsite

سبزیجات سرخ شده به یک شرط بهتر از سبزیجات پخته‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ