تاثیر عطسه بر قلب و عروق

a.mahammadi
هنوز هم افراد زیادی فکر می‌کنند که عطسه کردن باعث توقف ناگهانی قلب می‌شود، اما واقعیت این است که عطسه، فقط سرعت ضربان قلب را کم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سلام دکتر، هنوز هم افراد زیادی فکر می‌کنند که عطسه کردن باعث توقف ناگهانی قلب می‌شود، اما واقعیت این است که عطسه، فقط سرعت ضربان قلب را کم می‌کند.

به اولین واکنشی فکر کنید که با نزدیک شدن به عطسه انجام می‌دهید: یک نفس خیلی عمیق می‌کشید و آن را نگه می‌دارید.
این نفس خیلی عمیق، عضله‌های درون قفسه سینه را منقبض می‌کند و فشار روی ریه‌ها را افزایش می‌دهد. هر کدام از این حالت‌ها، جریان خون به سمت قلب را برای لحظه کوتاهی بند می‌آورند، فشار خون را برای لحظه‌ای کاهش می‌دهند و ضربان قلب را بالا می‌برند. وقتی که عطسه می‌کنید، فشار خون شما سریعا بالا می‌رود و ضربان قلب کُند می‌شود. این اُفت ناگهانی می‌تواند این‌طور به نظر برسد که انگار قلب برای یک ثانیه متوقف شده است،‌ اما مساله فقط کُندتر شدن ضربان قلب برای یک لحظه کوتاه است.
یکی از واکنش‌های ناخودآگاهی که همراه با عطسه اتفاق می‌افتد، بستن چشم‌ها است. در واقع، کسی نمی‌تواند چشم‌هایش را در لحظه عطسه کردن باز نگه دارد. با این‌حال،‌ ما واقعا چرا چشم‌های‌مان را می‌بندیم؟ محققان می‌گویند که این فقط یک واکنش غیرارادی است. عصب‌های درون بینی به عصب‌های درون چشم متصل هستند و زمانی که عطسه می‌کنیم، تحریک عصبی ناشی از آن باعث می‌شود که یک لحظه چشمک بزنیم.

منبع: سلامت نیوز

ترشحات عطسه چگونه باعث پخش شدن بیماری می شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ