جراحی چهاربعدی، نسل جدید درمان‌های پزشکی

a.mahammadi
پزشکان چینی برای اولین بار موفق شدند نوعی عمل جراحی نادر را روی نای یک بیمار زن که از مشکل تنفسی رنج می‌برد، با کمک فناوری پرینت چهاربعدی انجام دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از شینهوآ، پزشکان بیمارستان «تانگدو» واقع در منطقه «شاآنشی» در شمال غربی چین در کنفرانسی که در پایتخت «شیان» برگزار شد، اعلام کردند که از یک لوله نایی ساخته شده با فناوری چهاربعدی به عنوان یک لوله حمایتی استفاده و آن را جایگزین نای آسیب‌دیده یک بیمار زن کردند تا از این طریق راه‌ هوایی بیمار باز نگه داشته شود.

این بیمار 46 ساله مدت‌ها مبتلا به نوعی بیماری بود که به مرور نای او را از نابود می‌کرد و مانع از تنفس مناسب او می‌شد. قسمت آسیب‌دیده و نابودشده نای بیمار در داخل قفسه‌سینه او قرار گرفته و 6 سانتی‌متر طول دارد و بریدن مستقیم آن می‌توانست برای بیمار خطرناک باشد و از سوی دیگر، قرار دادن یک لوله کمکی یا استنت داخل نای نیز غیرممکن بود زیرا پهنای باریک‌ترین بخش نای بیمار تنها 3 میلی‌متر بود.

این بیمارستان برای درمان این بیمار با مراکز مختلفی از جمله مرکز تحقیقات پرینت سه‌بعدی و چهارمین دانشگاه پزشکی نظامی نیز مشورت کرد تا از این طریق استنت‌ها یا لوله‌های حمایتی از جنس مواد زیستی بسازند که به مرور از بین می‌رود.

به گفته مدیر مرکز فناوری سه‌بعدی چین، فناوری چهار بعدی، علم جدیدی است و شامل موارد تهیه شده از پرینت‌های سه‌بعدی است که در گذر زمان تغییر می‌یابند. پزشکان و محققان پیش از عمل جراحی این استنت یا لوله حمایتی را با فناوری چهاربعدی تولید کردند و به جای نای آسیب دیده بیمار قرار دادند. این لوله دیگر نیازی به عمل مجدد و برداشته شدن ندارد بلکه طی دو تا سه سال جذب می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که وضع جسمی بیمار رو به بهبودی است و به زودی از بیمارستان مرخص می‌شود.

منبع: آنا

چگونه بدانیم گزینه مناسبی برای جراحی شکم هستیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ