چاق ها با ورزش بهتر می خوابند

a.mahammadi
یک پژوهش جدید در فنلاند نشان داده مردان چاقی که دچار بی‌خوابی مزمن هستند، پس از شش ماه ورزش هوازی منظم، راحت‌تر و سریع‌تر به خواب می‌روند.

بی‌خوابی ۴۰ تا ۸۰ درصد از مردان دارای اضافه‌وزن و چاق را تحت تاثیر می‌دهد. تمرینات ورزشی هوازی منظم موجب کاهش زمان کم‌تحرکی، کاهش اشتها، بهبود عملکرد قلبی عروقی و افزایش عزت‌نفس و خودکارآمدی می‌شود.

       همچنین مقدار خواب موردنیاز برای بازیابی توان را افزایش داده، بافت‌های بدن مانند عضلات، تاندون‌ها و اعضای مرتبط با تنفس و گردش خون را اصلاح کرده و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد.

       محققان در این مطالعه ۴۵ مرد ۳۰ تا ۶۵ ساله را بررسی کردند. تقریباً همه آنها دچار اضافه‌وزن یا چاقی بودند و حداقل سه ماه نشانه‌های بی‌خوابی مثل اشکال در به خواب رفتن، حفظ خواب، بیداری‌های زودهنگام یا خواب غیر ترمیمی را داشتند.

       نیمی از این مردان به طور تصادفی انتخاب شدند تا جلسات ورزش هوازی شش‌ماهه با یک تمرین‌دهنده شامل ۵ جلسه در هفته به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه داشته باشند. تعداد جلسات و مدت آن بستگی به نتایج آمادگی جسمانی داشت که پیش از مطالعه انجام شده بود. سایر مردان عادات معمول خود را ادامه دادند.

       پژوهشگران از حسگرهای روی تخت، گزارش روزانه خواب، پرسش‌نامه، گزارش فعالیت و تغذیه و سنجش‌های بدنی برای پیگیری پیشرفت شرکت‌کنندگان استفاده کردند. پس از ۶ ماه گروهی که ورزش می‌کردند، نسبت به گروه دیگر زودتر به خواب رفتند و اغلب کمتر دچار مشکلات خواب شدند.

       این تمرین‌های هوازی منظم برای زنان و کسانی که اضافه‌وزن ندارند نیز مناسب هستند. در کسانی که به صورت منظم ورزش می‌کنند، خودکنترلی و انضباط شخصی بهبود می‌یابد که مزایای زیادی برای سبک زندگی سالم‌تر فرد دارد.

       به نظر می‌رسد تمرین‌های استقامتی مثل دویدن، شنا یا رقص به مدت ۳۰ دقیقه در روز برای ۳ تا ۵ روز در هفته، بهترین تاثیر را داشتند.
رژیم ورزشی درازمدت به احتمال زیاد مفیدتر از داروهای خواب‌آور خواهد بود؛ اما یک جلسه ورزش به‌تنهایی به اندازه قرص موثر نیست. توصیه این محققان صرف‌نظر از میزان تاثیرگذاری به دلیل عوارض زیاد داروها، ورزش است.

منبع: روزنامه سپید

این چاق ها سالم می مانند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ