مصرف سرانه‌ی سیگار در ایران و جهان چقدر است؟! (قسمت دوم)

jalalvand
در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰۰هزار نفر فرد سیگاری در دنیا وجود داردکه سهم ایران از این آمار ۷میلیون و ۷۰۰هزار نفر است. همچنین سالانه در دنیا ۶ میلیون نفر به خاطر مصرف دخانیات از بین می‌روند که بخشی از این افراد کسانی هستند که در معرض دود سیگار قرار دارند.

لطفا ابتدای مطلب را در مصرف سرانه‌ی سیگار در ایران و جهان چقدر است؟! (قسمت اول) بخوانید

خدیجه محصلی پژوهشگر حوزه‌ی دخانیات با تاکید الگوی مصرف سیگار در ایران به سمت جوانان تغییر کرده است، گفت: «متاسفانه امروزه سیگار یکی از معضلات نسل جوان است که زمینه‌ی گرایش به سایر مواد مخدر را فراهم می‌کند به طوری‌که هر ٧ ثانیه یک نفر در دنیا و هر ١٠دقیقه یک نفر در ایران بر اثر مصرف سیگار میمیرد و چنان‌چه اقدامی در جهت کنترل آن صورت نگیرد در ١٠سال آینده این مرگ و میر در کشور به یک نفر در دو و نیم دقیقه خواهد رسید.»

وی همچنین افسردگی را بیشترین انگیزه روانی برای مصرف دخانیات دانست و افزود: «براساس نتایج به دست آمده شیوع افسردگی در بین افراد سیگاری ٦٩ و در بین افراد غیرسیگاری ٤٠ درصد است بنابراین افسردگی بیشترین انگیزه روانی برای مصرف سیگار است.

البته مصرف دخانیات همانند مصرف سیگار، پیپ، چیق و قلیان نه تنها اعتیاد روانی بلکه جسمانی نیز ایجاد می‌کند در واقع مصرف دخانیات موجب ایجاد آرامش شده و این احساس به شکل بخشی از زندگی آنها تبدیل می‌شود و شخص وابستگی روانی پیدا می‌کند.»

استعمال دخانیات سالانه عامل ۲۲درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان است که نزدیک به یک میلیون نفر از این قربانیان بر اثر ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار می‌میرند.

مصرف دخانیات (سیگار) معضلی نیست که به دیروز و چند سال پیش برگردد، سیگار حدود از ١٠هزار سال پیش در دنیا ریشه دوانده است. براساس نوشته‌های تاریخ‌نویسان و همچنین آثار حکاکی شده در یونان باستان از تنباکو و توتون به عنوان گیاه دارویی استفاده شده است.

همچنین زمانی‌که کریستیف کلمب و همراهانش در سال ١٤٩٢ میلادی به جزیره‌ای نزدیک کوبا می‌رسند، متوجه می‌شوند که مردم آنجا تنباکو را دود می‌کنند. کلمب مقداری از برگ‌ها و دانه‌های این گیاه را با خود به اسپانیا می‌برد و به این ترتیب آن‌ها هم شروع به استفاده از این گیاه کردند.

همچنین توتون در سال ١٦٠٥میلادی در عثمانی، مصر و هند شناخته شد و پس از آن وارد ایران شد. تاریخ‌نویسان ورود توتون به ایران را به سال ١٥٩٠ میلادی مطابق با سال ٩٩٩ هجری قمری می‌دانند و بنابه نوشته‌های تاریخ‌نویسان در زمان شاه عباس استفاده از این گیاه در ایران رواج یافت. در سال ۱۳۱۶ هجری- شمسی کارخانه‌ی دخانیات ایران سالیانه ۶۰۰ میلیون نخ سیگار تولید می‌کرد.‌ در سال ۱۳۵۶ یعنی چهل سال بعد از آن تاریخ، این میزان به ۲۴ میلیارد نخ یعنی چهل برابر چهل سال پیش رسید.

از این تعداد سیگار ۱۳میلیارد نخ آن داخلی و ۱۱میلیارد بقیه خارجی بود. طی سال‌های اول ۱۳۵۷ کاهش مختصری در تولید سیگار ایجاد شد اما از سال ۱۳۶۰ مجددا سیر صعودی سریع‌تری گرفت و در سال ۱۳۶۲ به ۲۷میلیارد نخ رسید. جالب است بدانید که در سال ۱۳۱۵ هجری- شمسی نزدیک به ۱۲۰۰۰ هکتار و در سال ۱۳۷۴ ۳۰۰۰۰ هکتار از مرغوب‌ترین زمین‌های حاصل‌خیز کشور زیر کشت توتون بوده است.‌

در گزارش وضعیت جهانی استعمال دخانیات برای ۱۹۰ کشور جهان توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۷م چنین آمده است: در ابتدای دهه‌ی ۱۹۹۰میلادی در جهان یک میلیارد و صد میلیون نفر سیگاری زندگی می‌کردند.

به‌عبارت دیگر ۴۷درصد همه مردان پانزده ساله و بالاتر و ۱۲درصد همه زنان پانزده ساله و بالاترجهان سیگاری بوده‌اند. در این حال میانگین مصرف روزانه سیگاری‌ها در کل ۱۶نخ سیگار و برای آفریقا با کمترین میزان مصرف ۱۰نخ و آمریکا و اروپا با ۱۸نخ بالاترین میزان مصرف بوده است. برآورد می‌شود که شیوع سیگارکشیدن در سطح اروپا در میان نوجوانان سنین ۱۵تا۱۸ سال حدود ۳۰ درصد باشد.

منبع: سلامت نیوز- روزنامه سایه

لینک مرتبط:

هشدار درباره خطرات سیگارهای الکترونیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ