چرا انگیزه‌ای برای ورزش کردن ندارید؟

مهرناز زاوه
چطور می‌توانید به ورزش به عنوان فعالیت روزانه زندگی‌تان نگاه کنید؟ اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهید این است که دلیل کم‌تحرکی‌تان چیست؟

اگر اخبار سلامت و فیتنس را به طور مرتب دنبال می‌کنید، احتمالا تا به حال متوجه اشتباهات زیادی در سبک زندگی‌تان شده‌اید. تمام روز را پشت میز کامپیوتر نشستن اشتباه است. به جای پیاده‌روی با ماشین به جاهای مختلف می‌روید، وقت زیادی را به تماشای تلویزیون می‌نشینید، ولی تمایلی به بالارفتن از پله‌های ساختمان ندارید و مدام تنبلی می‌کنید. مدت زیادی خطر پشت ماشین نشستن را بدون کمربند ایمنی تقبل می‌کنید، ولی اصلا توجهی به پیامدهای پس از آن نمی‌کنید.
همه ما مدت زیادی را پشت میز می‌نشینیم و تحرکی حین انجام کارمان نداریم. ولی یقینا برای سالم ماندن و کاهش وزن به تحرک نیاز داریم. اما چطور می‌توانید به ورزش به عنوان فعالیت روزانه زندگی‌تان نگاه کنید؟ اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهید این است که دلیل کم‌تحرکی‌تان چیست؟
چه چیزی شما را از ورزش دور می‌کند؟
همه ما با دلایل اصلی ورزش نکردن آشنا هستیم. دلایل ما خستگی، کسل بودن، پر‌مشغله بودن و گرفتار بودن است. ولی آیا به نظرتان این‌‌ها دلیل هستند یا بهانه؟ ولی واقعا دلایل خستگی یا پر مشغله بودن موجه نیستند.
۱. عادت ندارید فعال باشید
اغلب مردم تمایلی به انجام ورزش برنامه‌ریزی شده ندارند. بعضی اوقات ورزش‌های زمان‌بندی شده به دلایلی منتفی می‌شود و دیگر اشتیاقی برای انجام آن باقی نمی‌ماند. گاها اختلال در برنامه زمان‌بندی شده ورزش موجب استرس، اضطراب و نارضایتی فرد می‌شود. پس باید برای ورزش کردن زمان خاصی اختصاص دهید و در سبک زندگی‌تان تغییراتی ایجاد کنید.
۲. دنیای امروز به تحرک زیادی نیاز ندارد
در حال حاضر انجام بسیاری از کارها به آسانی و بدون تحرک زیاد صورت می‌پذیرد. پس اجباری به فعال بودن و انجام کارهای خاص نیست. اگر در خانواده‌ای سخت‌کوش به دنیا آمده باشید، احتمالا زمینه فعال بودن را دارید؛ ولی اگر در خانواده‌ای کم‌تحرک بزرگ شده باشید، احتمالا انجام بسیاری از کارهای دشوار برایتان مشکل خواهد بود.
۳. ورزش برایتان یک فعالیت تفننی است
همه می‌دانیم که ورزش کردن برای سلامتی، بهبود کیفیت زندگی و کنترل وزن ضروری است. اگر تعریف ورزش را از ما بپرسند احتمالا کارهای خانه را هم جزء فعالیت‌های پر‌تحرک و ورزش به حساب می‌آوریم؛ در صورتی که چنین تعریفی درست نیست. گاها به این فکر کرده‌اید که با مصرف قرص، رژیم غذایی، جراحی پلاستیک یا ابزاری خاص می‌توانید فقدان ورزش را جبران کنید.
۴. ورزش را به عنوان فعالیتی بیهوده و دشوار در نظر می‌گیرید
وقتی نام ورزش به میان می‌آید، به چه چیزی فکر می‌کنید؟ سوار شدن بر روی دوچرخه ثابت یا کلاس ایروبیک پیچیده… متاسفانه بسیاری از ما به ورزش به عنوان امری منفی، کسل‌کننده، بیهوده، دشوار و تکراری نگاه می‌کنیم. اگر به ورزش به عنوان فعالیتی کسل‌کننده نگاه کنید، شکی نیست که توانایی انجامش را نخواهید داشت.
۵. پیامدهای ورزش کردن بلافاصله تحقق نمی‌یابند
بسیاری از وقایع زندگی‌مان، سریعا به نتیجه می‌رسند. چه چیزی اتفاق می‌افتد اگر ورزش نکنید؟  احتمالا نتایج ورزش نکردن را نمی‌دانید و هیچ‌وقت بیماری‌هایی مانند اضافه وزن، سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی را به ورزش نکردن ربط نمی‌دهید. همه ما درباره چیزهایی که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند، نگرانی کمی داریم.
انگیزه چیزی نیست که برای شما اتفاق بیافتد، بلکه خودتان آن را ایجاد می‌کنید. ذهنیت شما باید همراه ورزش تغییر کند. اگر بیشتر وقت‌تان به نشستن می‌گذرد، برای کاهش وزن و سالم ماندن، ورزش کردن ضروری خواهد بود. هیچ‌کدام از قرص‌ها، رژیم‌های غذایی و عمل‌های جراحی جایگزین ورزش نخواهند شد. از ورزش‌های ساده شروع کنید. مجبور نیستید وقت زیادی را در باشگاه بگذرانید. پس سعی کنید با ورزش‌های ساده و تمرینات عادی شروع کنید.
در گذشته بنا به دلایلی مجبور به تحرک بیشتری بودید، مثلا برای بریدن علف‌های هرز یا شستن ظرف‌ها. با تغییر سبک زندگی، بسیاری از کارها هم دچار تغییر شده‌اند. نکته اینجاست که نمی‌توانید به گذشته بازگردید. اغلب ما نمی‌توانیم تلویزیون، تلفن، ماشین و کامپیوتر را از زندگی‌مان حذف کنیم. تمامی آن‌ها برای ما پرارزش و پرکاربرد هستند. ولی اگر در زندگی خود به آن‌ها توجه بیش از اندازه داشته باشیم به ندرت دچار مشکلات سلامتی خواهیم شد. پس به فکر تغییر و متعادل ساختن سبک زندگی‌تان باشید.
برای بسیاری از افراد ورزش کردن به منزله کاهش وزن و داشتن بدنی بی‌نقص است. این اهداف عالی هستند ولی برای رسیدن به آنها باید تمرینات درستی انجام بدهید. پس با اجرای تمرینات درست در راستای رسیدن به هدف مطلوب خود حرکت کنید. فقط آینده مد نظرتان نباشد، بلکه در زمان حال با راه‌های درست به سوی اهداف آینده گام بردارید.
منبع: exercise

از ورزش کردن متنفرید؟ تقصیر مادرتان است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ