زمانی که قارچ‌ها به پوست حمله ور می شوند! (قسمت اول)

jalalvand
مشکلات پوستی از شایع‌ترین مشکلات جسمی هستند که ممکن است هرازگاهی هر کسی در مقطعی از زندگی‌اش با آن مواجه شود؛ از ریزش مو گرفته تا ایجاد لک‌های پوستی یا حتی شکنندگی ناخن‌ها و... دکتر مجتبی امیری- متخصص پوست در این باره هشدارهایی جدی را به ما گوشزد می کند.

در این میان، بیماری‌های قارچی را باید از علت‌های اصلی بروز بیماری‌های پوستی دانست که در میان اطرافیان خودمان نیز انواع خفیف تا شدیدش را معمولا زیاد می‌بینیم. در صفحه «پوست و مو»ی این هفته با دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و عضو هیات علمی بیمارستان بقیه‌ا…در مورد اینکه قارچ‌ها چه هستند و چگونه به بدن آسیب می‌رسانند و باعث بروز بیماری‌های پوستی می‌شوند، گفت‌وگو کرده‌ایم.

معمولا وقتی یک مشکل پوستی در بدن ایجاد می‌شود، یکی از اولین مواردی که متخصصان پوست به آن شک می‌کنند، بیماری‌های قارچی است. چرا؟ اصلا قارچ‌های پوستی چه هستند و چگونه باعث بروز بیماری می‌شوند؟

قارچ‌ها جاندارانی هستند که در محیط‌زیست ما و در کنار ما زندگی می‌کنند و در هوا، خاک، آب، گیاهان و حتی انسان‌ها نیز معمولا به وفور یافت می‌شوند. بدن انسان درون خود نوع خاصی از قارچ‌ها را جای داده است که معمولا بی‌خطر هستند. با این وجود زمانی که بنا به دلایلی خاص قارچ رشد و به نحوی بیش از حد خود را در سیستم بدن ما تکثیر کند، می‌تواند باعث بروز عفونت قارچی شود.

چگونه یک قارچ می‌تواند باعث بروز یک بیماری عفونی شود؟

قارچ‌هایی که باعث بروز عفونت‌های پوستی در بدن ما می‌شوند، از پروتئینی به نام کراتین در بدن ما تغذیه می‌کنند. این نوع پروتئین در لایه بیرونی پوست بدن و ناخن‌ها و مو موجود است. انواع مختلفی از قارچ‌ها وجود دارند که مسئول عفونت‌های مختلف پوستی هستند.

عفونت‌های پوستی می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ما پدید آیند، از جمله نواحی‌ای مانند پاها، ناخن‌ها، پوست سر و ناحیه کشاله ران. بیشتر این عفونت‌ها با تجویز داروهای موضعی قابل‌کنترل هستند. با این وجود می‌توانند باعث بروز برخی از بیماری‌های حاد در برخی از نقاط بدن شوند، به‌خصوص زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد.

قارچ‌های پوستی بیشتر در کدام نواحی از بدن خودنمایی می‌کنند؟

قارچ‌ها معمولا در پوست و مو شایع‌تر هستند و علامت بارزشان ایجاد لک‌های پوستی است. وقتی قارچ در بدن ایجاد شد، پوست شروع می‌کند به خارش و قرمز شدن و کم‌کم لک‌هایی نیز در پوست ایجاد می‌شود.

درست است که قارچ‌ها در نواحی مرطوب بیشتر رشد و نمو می‌کنند؟

بله، وجود قارچ‌ها در نواحی مرطوب‌تر شایع‌تر است و زودتر می‌توانند رشد و نمو کنند. به همین دلیل، باید بهداشت در نواحی‌ای که مرطوب‌تر است، بیشتر رعایت شود.

لطفا ادامه مطلب را در زمانی کهقارچ‌ها به پوست حمله ور می شوند! (قسمت دوم) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: چه توصیه هایی برای قارچ پوستی در زیر بغل دارید؟

خانمی 26 ساله هستم مدتی است در زیر بغلم لکه های گرد قهوه ای رنگی ایجاد شده است این لکه ها بدون خارش سوزش و پوسته ریزی هستند خیلی هم عرق نمی کنم دلیل و درمان آنها چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ