بیشترین مشکلات پوستی نوزادان را بشناسید! (قسمت اول)

jalalvand
بثورات پوشکی و آکنه تا زردی و آفتاب‌سوختگی از شایع ترین مشکلات پوستی نوزادام است. نوزادان در نخستین ماه‌های پس از تولد معمولا دچار مشکل‌های پوستی بی‌شماری می‌شوند. برخی از بثورات پوستی به دلیل تغییرات هورمونی کاملا طبیعی در بدن شیرخوار ایجاد می‌شود و برخی دیگر ناشی از التهاب یا عفونت‌های پوستی است.

از آنجا که بسیاری از بثورات پوستی در نوزادان طبیعی تلقی می‌شود، اغلب به والدین هیچ راه درمانی جز صبر توصیه نمی‌شود. با این حال، بهتر است این موضوع را با متخصصان بیماری‌های کودکان در میان بگذارید تا پزشک در مورد مسایلی که پیش خواهد آمد، برایتان توضیح دهد و در صورتی که لازم است برای شما توصیه‌هایی داشته باشد.

هر نوع ضایعه پوستی آب‌دار و خارش‌داری که با تب همراه می‌شود، می‌تواند نشانه بیماری خاصی باشد. پس در این موارد هرگز از مراجعه به پزشک متخصص پوست یا اطفال غفلت نکنید. در ادامه با برخی از شایع‌ترین مشکلات پوستی نوزادان آشنا خواهید شد.

• بثورات پوشکی: بثورات پوشکی به دنبال تحریک پوست در اثر تماس مکرر با ترکیب‌هایی ادرار و مدفوع یا مواد شوینده بروز می‌کند و دلیل آن می‌تواند در عین حال عفونت با مخمرها، باکتری‌ها یا حتی حساسیت به بافت پوشک باشد. از بسیاری از بثورات پوستی می‌توان با تعویض پوشک هنگامی که خیس یا آلوده است، پیشگیری کرد. استفاده از یک کرم محافظت‌کننده یا پمادی مثل زینک اکساید یا ویتامین AD نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

• آکنه نوزادان: آکنه دوران نوزادی به دلیل وجود هورمون‌های دوران بارداری در بدن نوزاد بروز می‌کند. همین هورمون‌ها (استروژن) است که در دوران نوجوانی باعث بروز آکنه می‌شود با این تفاوت که آکنه نوزادی به درمان نیاز ندارد و بعد از چند هفته خود به خود برطرف می‌شود.

• اریتم‌سمی: اریتم‌سمی شایع‌ترین نوع دانه‌های چرکی در نوزادان است. بیش از نیمی از نوزادان 2 تا 3 روز بعد از تولد دچار این بثورات جلدی می‌شوند. این ضایعات ابتدا روی صورت و شکم بروز می‌کنند و برجسته و قرمزرنگ هستند. سپس به جوش‌های چرکی تبدیل می‌شوند. البته داخل آنها هیچ میکروبی وجود ندارد و خوش‌خیم هستند. دلیل بروز این جوش‌ها مشخص نیست اما معمولا در مدت زمان یک هفته بهبود می‌یابند و به درمان نیاز ندارند.

• لک‌های‌تولد: 5 تا 10 درصد نوزادان لک تولد دارند. لک‌های‌تولد به 3 گروه تقسیم می‌شود؛ رنگی، عروقی و آناتومیک. برخی از لک‌های تولد، هنگام تولد وجود دارند اما برخی بعد از تولد و به مرور زمان ایجاد می‌شوند. در صورتی که این لک‌ها مایه نگرانی شد، لازم است در مورد آن با متخصص صحبت کنید.

• درماتیت آتوپیک: اگزما یا درماتیت آتوپیک نوعی ضایعات پوستی خارش‌دار است که به دلیل مواجهه با نوعی آلرژن به وجود می‌آید. این نوع از بثورات پوستی معمولا در شیرخواران بالای 3 ماه و به‌خصوص روی ساق پا و ساعد، صورت، کمر و تنه و آرنج و زانوها و گاهی باسن بروز می‌کند. این ضایعات قرمز، خشک و خارش‌دار است و برای درمان آن معمولا کرم‌های مرطوب‌کننده و استروییدی تجویز می‌شود.

لطفا ادامه مطلب را در بیشترین مشکلات پوستی نوزادان را بشناسید! (قسمت دوم) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت – Azsante

لینک مرتبط: چقدر درمورد بیماری های پوستی کودکان می دانید؟

رفع بثورات پوشکی با جوش شیرین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ